YT eventYouTube Live@Mediabrands

Onlangs vond het YouTube live@Mediabrands event plaats, waarin uitgebreid werd ingegaan op de laatste ontwikkelingen op YouTube en de mogelijkheden die het platform biedt. Doordat ook onze klanten aanwezig waren, werd het echt een interactieve sessie waarin een aantal cases uit eigen stal aan bod kwam.

Het doel van YouTube live is het platform letterlijk tot leven brengen met een live “drive-in” show. In tegenstelling tot TV met een handvol kanalen heeft YouTube vele duizenden succesvolle Nederlandse vloggers (YouTubers) die elke dag nieuwe content maken voor een heel specifiek publiek. Dat maakt dat YouTube andere mogelijkheden biedt dan TV. Die vergen een andere manier van ‘planning’, maar dwingen ons ook op een andere manier naar ‘waarde’ van een contact te kijken. Naast inspiratie leverde deze middag ook learnings en praktische tips om morgen al te kunnen starten met de kansen die YouTube biedt.

Mediabrands kijkt terug op een zeer geslaagde middag. Hier onder een samenvatting van een aantal onderwerpen dat aan bod kwam:

You Tube Ecosysteem

Eén van de belangrijkste uitdagingen en kansen waar YouTube voor staat ​​in het ecosysteem, is dat iedereen steeds meer een ‘creator’ wordt. Per minuut wordt er wereldwijd 400 uur aan content geüpload op YouTube!

YT systeem

In principe is het ecosysteem gelijk aan hoe merken zich via TV verbinden met hun publiek. Maar natuurlijk gaat hier een heel andere dynamiek achter schuil. Een aantal vloggers gaf daar een interessante inkijk in.

Vloggen – testen, testen, testen!

Een aantal YouTubers als Sannie Verhoeven (van de vlog Sanny zoekt geluk), Angelo Jansen (Deze Plek) en Noah de Zeeuw (Ponkers & de Filmfabriek) gaven een zeer inspirerende presentatie met praktische tips over hun eigen vlog.

  • Zorg er voor dat alles op 1 plek te vinden is
  • Investeer veel tijd in het opbouwen van de relatie met je fans
  • Zorg dat er voldoende en continue interactie is
  • Ga het gesprek aan met je volgers (luister!) en vraag gerust om feedback. Of start bijvoorbeeld met eerst te vragen wat je fans graag willen zien
  • Consequent uploaden van content
  • Testen, testen en nog eens testen. Het is een evoluerend proces; in de kern blijf je hetzelfde, maar om het echt goed te doen moet je continu optimaliseren

Interessante cases

De mediapartijen Mediakraft, Social1nfluencers en Divimove presenteerden zich op basis van inspirerende cases. We lichten 3 cases toe: Wehkamp, Coca Cola en één uit eigen stal: PLUS.

 

Wehkamp: kun je vanuit content ook sales realiseren?

Social1nfluencers claimde van wel en bedacht een concept voor Wehkamp waarbij de focus lag op het opbouwen van een channel door 6 verschillende vloggers om vervolgens alle communicatie naar terug te refereren.

Ze bedachten een activatie waarbij Wehkamp op zoek gaat naar nieuw vlogtalent in een online reality-serie “Wehkamp’s Next Style Vlogger”. In een reeks van zes afleveringen wordt via een afvalrace het nieuwe vlogtalent van Nederland gekozen. Resultaat: stijging traffic, veel pr en veel inzichten via YouTube insights. Inzicht in de sales-resultaten werden helaas niet gedeeld.

 

Coca Cola: Hoe kunnen we een grotere impact realiseren op de tienerdoelgroep ( 12-19 ) en een relatie met hen opbouwen online?

UM Studio’s bedacht een online content format ‘Coke Fris Chicks’ waarin twee sterke persoonlijkheden (tieners) een eigen YouTube-kanaal hebben en het publiek wekelijks verrassen met positieve video’s. Resultaat na 5 maanden: 28K abonnees, meer dan 1,5 miljoen views, 8 miljoen kijkminuten, 40% paid actief en positief community.

 

PLUS: hoe kunnen we de bekendheid van PLUS een extra impuls geven via online video?

Het Google Preferred programma werd onlangs in de Verenigde Staten geïntroduceerd. Initiative heeft het al voor haar klant Plus Retail ingezet in Nederland en is daarmee het eerste mediabureau in Nederland. Pas in januari 2016 wordt Google Preferred in Nederland verder in de markt gezet.

Google Preferred biedt adverteerders de mogelijkheid om naast de reguliere targeting (geslacht en leeftijd) in te kopen binnen de top 5 procent meest engaging kanalen binnen YouTube. Doordat adverteerders met Google Preferred de keus hebben uit de publieksfavorieten, bereiken campagnes een meer betrokken publiek. Dat heeft een positieve uitwerking op de waardering en herkenning van de commercial, aldus Initiative. ‘De eerste campagnes laten een significant hogere merkbekendheid en reclameherinnering zien ten opzichte van ‘normaal’ ingekochte campagnes.’

Wij kijken terug op een zeer geslaagde middag samen met onze klanten en Youtube. Een initiatief dat we in de toekomst zeker gaan herhalen. Want één ding is zeker: de wereld van online video verandert in een razend tempo en het is dus heel belangrijk daar de vinger aan de pols te houden.

Posted on December 7, 2015 in Blog

Share the Story

Back to Top