DynamicWaarom standaard banners in een dynamisch tijdperk?

De tijd dat we binnen een campagne konden volstaan met één creatieve boodschap is voorbij. De mensen op wie we ons richten bevinden zich nu eenmaal in verschillende stadia van de consumer journey en worden getriggerd door verschillende boodschappen. Daarnaast hebben we steeds meer mogelijkheden om af te stappen van het traditionele campagnedenken. Consumenten denken immers ook niet in campagnes; die zijn op elk gegeven moment in de markt (of niet natuurlijk).
Deze omslag vraagt een andere benadering in communicatie. Weliswaar bestaan mogelijkheden daartoe binnen online advertising al een tijdje, maar de laatste tijd zien we ook daar een toenemende interesse.
Bij de inzet van online campagnes, veelal structurele inzetten die het hele jaar door lopen, wordt er verwacht dat wij in staat zijn om ad hoc aanpassingen en optimalisaties door te kunnen voeren. Dit geldt voor zowel strategieën aan de achterkant als de invulling van creaties aan de voorkant. Een dynamische banner stelt je in staat om elementen als tekst of visuals flexibel in te vullen op het moment dat de banner wordt vertoond, in plaats van het vertonen van een standaard banner. Hierdoor is de inhoud van de dynamische banner per vertoning nét iets anders is, ten opzichte van een standaard banner.

Wat levert het op?

Dynamische bannering uitermate geschikt voor het gebruik van verschillende strategieën, bannerversies of tonen van een groot assortiment aan producten. Veranderingen in de dynamische banners kunnen real-time worden aangepast, voor zowel het design als de content van de banners zoals prijs en call-to-action. Hierdoor kan een online campagne real-time worden geoptimaliseerd.

 

Naast efficiëntie zorgt de toepassing van dynamische bannering ook voor kostenbesparing. In plaats van een verschillende bannersets te creëren, is hier slechts één bannerset nodig die fungeert als een template. In dit template worden dynamische elementen gevuld met content, tekst en/of visuals die op dat moment van toepassing zijn. De specifieke elementen worden in de dynamische banner vertoond, afhankelijk van de strategie en targeting.

 

Tenslotte biedt dynamische bannering talloze creatieve oplossingen. Door slimme inrichting van de creatie kunnen deze relevanter en persoonlijker worden, door gebruik te maken van data en targeting, zoals umfeld, tijd, device, locatie, het weer en het aantal files. Dit biedt de mogelijkheid om in te spelen op verschillende fases in de customer journey, waardoor storytelling effectiever toe te passen is.

Dynamic Bannering

Een voorbeeld

Het inzetten van dynamische bannering is vooral geschikt voor structurele, performance campagnes, bijvoorbeeld een vacaturewebsite adverteerder. Het is van tevoren onduidelijk in welke vacature een bezoeker geïnteresseerd is. Daarom raden wij aan om met standaard banners het bezoek van de vacaturewebsite te stimuleren. Op de vacaturewebsite zal de bezoeker de verschillende vacatures bekijken. Wanneer de bezoeker de vacaturewebsite verlaat, zonder daadwerkelijk te solliciteren op een vacature, kunnen we door middel van retargeting de bezoeker opnieuw een banner laten zien. Door de inzet van dynamische banners krijgt deze bezoeker een banner te zien van een vacature die online is bekeken. Op deze manier krijgt de bezoeker een relevante en persoonlijke banner te zien. Het voordeel voor de adverteerder is dat met dynamische banners niet 300 verschillende versies gemaakt hoeven te worden, maar slechts één.

 

Dynamische bannering wordt nu voornamelijk ingezet voor e-commerce partijen. Echter biedt dynamische bannering naar onze mening meer mogelijkheden dan het tonen (retargeten) van bijvoorbeeld de laatst bekeken producten. Er zijn vele creatieve mogelijkheden en dit biedt ook kansen voor online branding campagnes.

 

In 2016 verwachten wij een toename in het gebruik dynamische bannering en daarnaast ook de eerste testcampagnes met dynamische video. De echte doorbraak van de dynamische bannering verwachten wij in 2017.

 

Benieuwd naar welke creatieve oplossingen dynamische bannering voor jou biedt? Neem contact op met Initiative!

 

 

Posted on February 9, 2016 in Blog

Share the Story

Back to Top