TV Seizoen 2016-2017

 

Programma’s & zenders

Het TV seizoen 2016-2017 is afgelopen; de zenders zijn voor het grootste deel overgegaan op de zomerprogrammering. Het is tijd om de balans op te maken.

Het best bekeken programma tussen september 2016 en juni 2017 was, zoals te verwachten viel in een jaar zonder grote sportevenementen, Boer Zoekt Vrouw Internationaal dat op 5 maart 4,489 miljoen mensen naar NPO1 trok. Boer Zoekt Vrouw was met afstand het meest populaire programma van de Nederlandse TV, in de Top 10 van best bekeken programma’s over dit seizoen komen Yvonne en haar boeren maar liefst negen keer voor. Alleen de finale van het Eurovisie Songfestival wist zich hier, met een achtste plaats en 4,081 miljoen kijkers, tussen te wringen.

De grootste zender in deze periode was NPO1 met een gemiddeld marktaandeel van 23,8% onder de gehele bevolking van zes jaar en ouder, gevolgd door RTL 4 met een aandeel van 17,2%. In de commerciële doelgroep 25-54 jaar is RTL4 echter koploper met 18,7% en is NPO1 de nummer twee met 16,7%.

Hetzelfde patroon zien we terug bij de exploitanten waar Ster met 35% aandeel de grootste is in 6+. RTL is hier tweede met 29%, gevolgd door SBS met 18,4%. BrandDeli sluit de rij met 7,7%. Onder 25-54 jarigen is RTL de marktleider met 32,9% en Ster nummer twee met 25,8%. SBS en BrandDeli volgen met respectievelijk 20% en 10%.

In dit seizoen is het TV landschap verrijkt met een nieuwe zender, sinds 1 maart maakt Viceland onderdeel uit van het portfolio van BrandDeli. De kijker zoekt het station nog niet massaal op, gemiddeld stemmen er zo’n 1.000 mensen op af.

Floortje

De succesvolste programmamaker van het afgelopen TV seizoen was ongetwijfeld Floortje Dessing. Met haar programma “Floortje Naar Het Einde Van De Wereld” won ze in oktober de Gouden Televizier-Ring. Voor de documentaire “Floortje Terug Naar Syrië” ontving ze de Best Social & Investigative Program Award op het BANFF World Media Festival in Canada én ze werd door Broadcast Magazine uitgeroepen tot Omroepvrouw van het Jaar. Daarnaast werden haar programma’s ook erg goed bekeken, Floortje Naar Het Einde Van De Wereld trok gemiddeld bijna 3 miljoen kijkers, voor Floortje Terug Naar Syrië waren dat er 1.5 miljoen.

Live televisie

Donderdag 11 mei was waarschijnlijk de meest bijzondere TV dag van het afgelopen seizoen. Op die avond streden Ajax en O’G3NE op hetzelfde moment voor een plaats in de finale in respectievelijk de Europa League en het Eurovisie Songfestival. Beide pogingen waren succesvol, al viel de uiteindelijke finale voor zowel de voetballers als de zangeressen nogal tegen. Het hoogtepunt van de avond was rond 21.30 uur toen het enige Ajax doelpunt viel op het moment dat O’G3NE in Kiev op het podium stond. De meeste kijkers zullen daardoor één van de momenten gemist hebben. Overigens werd de helft van de Nederlandse bevolking bereikt door de combinatie van beide evenementen, in totaal keken meer dan 7,75 miljoen mensen. Een mooi bewijs dat, ondanks berichten die het tegendeel beweren, live TV nog lang niet dood is en ook voor enorme online interactie zorgt via sociale media.

Als we bijvoorbeeld kijken naar 13 mei, de dag van de finale van het Eurovisie Songfestival, dan zien we tijdens de uitzending meer dan 120.000 Nederlandse posts met termen als “Eurovisie”, “OG3NE” of “ESF17”. Het bereik van deze berichten is natuurlijk gigantisch.
Naast alle gesprekken op de bank, zoeken mensen elkaar dus ook online op om alles wat ze zien eens goed de revue te laten passeren. Over impact gesproken!

 

Posted on July 20, 2017 in Blog

Share the Story

Back to Top