De start van de Nederlandse sportzomer was in juni niet erg hoopgevend; na drie kansloze nederlagen zaten de Oranje voetballers na de poulefase alweer in het vliegtuig naar huis. In de Tour de France was het al niet veel beter, een valpartij halveerde in één klap de Rabobank ploeg, er kon wederom geen etappesucces worden bijgeschreven en de beste geklasseerde Nederlander werd pas teruggevonden op het derde blad van de uitslagen. Gelukkig waren daar in augustus de Olympiërs die met twintig medailles, waarvan zes gouden, de zomer toch nog op een positieve noot af wisten te sluiten.

Ondanks de matige resultaten was het voetbal in de afgelopen maanden toch weer de grote publiekstrekker. Zelfs het best bekeken moment van de Olympische Spelen in London (de huldiging van de gouden hockey dames) trok maar net iets meer dan de helft van het aantal mensen dat naar de laatste poulewedstrijd tussen Nederland en Portugal keek. Hieronder een overzicht van de Top 10 van zowel het EK Voetbal als de Olympische Spelen:

 

EK Voetbal (8 juni t/m 1 juli)

 

Olympische Spelen (27 juli t/m 12 augustus)

 

Het marktaandeel van Nederland 1 en de Publieke Omroep als geheel, schoot natuurlijk omhoog in deze periode. Ondanks de vroege uitschakeling van het Nederlands Elftal wisten de publieke zenders tussen 8 juni en 12 augustus 39% van de totale kijktijd naar zich toe te trekken (doelgroep 20-49 jaar, 18-24 uur). Ter vergelijk: van januari t/m mei van dit jaar was dat gemiddeld 28%. In week 24 (waarin de poulewedstrijden van Oranje werden gespeeld) steeg het aandeel zelfs naar 55%, waarvan Nederland 1 maar liefst 48% voor z’n rekening nam. Ook week 32, de laatste Olympische week, deed het goed met respectievelijk 50% (Publieke Omroep totaal) en 42% (Ned1).

De afgelopen maanden werd niet alleen strijd geleverd op de velden en in de stadions, ook tussen de twee grootste Nederlandse zenders was sprake van competitie. Nederland 1 nam het tijdens de drie grote evenementen met het traditionele Studio Sportzomer op tegen de Zomer van 4, te zien op, u raadt het al, RTL4.  

Gedurende het EK was RTL4 uitermate succesvol met de spin-off van hun succesprogramma Voetbal International, VI Oranje. Na een sterke start van Jack van Gelder verschoof de voorkeur van de kijker, zeker na de uitschakeling van Oranje, steeds meer richting Johan Derksen en consorten, waardoor hun EK met een klinkende overwinning eindigde. Naarmate de zomer vorderde wist het kijkpubliek echter steeds vaker Nederland 1 te vinden. Tijdens de Tour werd Wilfred Genee al achterhaald door Mart Smeets die tijdens de Spelen het gat verder vergrootte en de zomer, met gemiddeld ruim 1,5 miljoen kijkers, wist af te sluiten met een afgetekende voorsprong.

 

Bron: SKO/Intomart

Posted on September 1, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top