Smart Campaigns: Wordt de consultant straks overbodig?

 

Display campagnes die automatisch worden opgezet en geoptimaliseerd; sinds kort is het mogelijk. Met de nieuwe Smart Display Campaigns heb je binnen enkele minuten een display campagne live staan. Vervolgens gaan algoritmes voor jou aan het werk om het maximale uit je campagne te halen. Geen specialistische kennis meer nodig zou je zeggen. Maar wat betekent deze automatisering? En zijn wij als consultant straks overbodig? Display Advertising Consultant Jorg Wendker van ons performance label Traffic4U vindt van niet en vertelt in deze blog over de nieuwe mogelijkheden die nu ontstaan.

Smart Campaigns is een serieuze stap naar automatisering van display campagnes. De campagnes hoeven niet langer handmatig opgezet te worden. Hierdoor bespaar je veel tijd. De algoritmes zijn bovendien ontwikkeld op basis van veel data en werken sneller, zijn kostenefficiënter en preciezer dan wij mensen. Bovendien behaal je ook nog eens betere resultaten, aldus Google.

Hetzelfde geldt voor het optimaliseren van campagnes. Waar analisten en online adverteerders hun kennis toepassen om het maximale uit de campagne te halen, zal kennis op microniveau niet meer nodig zijn. Ook in dit geval weet Google aan de hand van ‘big data’ de campagnes beter te optimaliseren dan dat jij dat kan.

Goed nieuws dus zul je denken. Maar betekent dit dat wij als consultants onze spullen kunnen pakken? Het antwoord is: “nee”.
Automatisering neemt veel werk uit handen en daardoor ontstaan er juist mogelijkheden en kansen voor de online consultant om strategischer naar campagnes te kijken en bijvoorbeeld meer tijd te steken in de afstemming tussen offline en online middelen.

Om je kennis te laten maken met dit type campagne, lichten wij onderstaand de Smart Campaigns toe.

 

Smart Campaigns: Hoe zet je het op?

 

Zoals al eerder gezegd is Smart Campaigns een geautomatiseerde campagne set-up. Voor het opzetten van een campagne moet je twee dingen te doen:

1. Het instellen van een cost per action bod (CPA)
2. Een responsive advertentie opzetten (afbeelding, logo en enkele tekstregels invoeren)

In theorie staat je campagne binnen 5 minuten live.

 

Waar bestaat de campagne uit?

 

Google heeft de afgelopen jaren al verschillende stappen in de richting van een geautomatiseerde campagne gezet. Deze zijn nu samengevoegd in één type campagne. Zo bestaat Smart Campaigns uit:

• Automatische biedingen: Je voert een bod in en Google bekijkt hoe groot de kans is op conversie en past hier het CPA bod op aan.
• Automatische targeting: Op basis van automatische remarketing van mensen die al eerder op je website zijn geweest en automatische targeting van mensen die in de mid funnel zitten en mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product. Hierbij maakt Google gebruik van historische data.
• Automatische banners: Ook wel responsive advertentie genoemd. Je voert een headline, omschrijving, afbeelding en een logo in. Google ontwikkelt automatisch jouw banner.

 

 

Onze ervaring is bovendien dat Smart Campaigns je soms nieuwe inzichten kan geven; inzichten waar je mogelijk nog niet aan hebt gedacht. Stel, je verkoopt bronwater. Dan denk je waarschijnlijk nog niet direct aan een relatie met ‘kantoorartikelen’. Echter als er een sterke associatie bestaat, gaat Smart Campaigns voor jou aan de slag. Op deze manier kan je dus extra conversies realiseren.

 

Raak ik de volledige controle kwijt?

 

Hoewel Google zegt dat het een geheel geautomatiseerde campagne is, zijn er wel aspecten waar je invloed op kunt en/of wilt hebben. Denk hierbij aan Brand Safety. Je kunt zelf beïnvloeden waar je wel en niet vertoond wordt, door het uitsluiten van domeinen of gevoelige categorieën.

 

Smart Campaigns: GO or NO GO?

 

Zoals eerder besproken brengt het automatiseren van online adverteren voordelen met zich mee. Na enkele tests blijkt inderdaad dat Smart Campaigns tijdwinst oplevert. Maar we kunnen nog niet bevestigen dat deze geautomatiseerde campagnes ook voor betere prestaties zorgen.

Tot die tijd is het opzetten van Smart Campaigns een goede manier om kennis te maken met automatische display campagnes. Onze verwachting is dat deze manier van werken in de toekomst nog veel verfijnder en beter gaat worden en dus meer winst op gaat leveren dan nu het geval is. Als je nu alvast kennis maakt automatische campagnes, pluk je daar in de toekomst de vruchten van. Het betekent namelijk dat dat we onze aandacht kunnen vestigen op andere zaken, zoals de relatie met en afstemming op andere (digitale) middelen die met andere doelstellingen (KPI’s) worden ingezet. Een overkoepelende blik en menselijke common sense blijven essentieel.

 

 

Posted on October 18, 2017 in Blog

Share the Story

Back to Top