#RedefineRetail17

Retail zit in een turbulente periode. Steeds minder mensen komen naar fysieke winkels, grote gevestigde winkelketens sluiten hun deuren en online toetreders pakken in korte tijd een groot marktaandeel. De consument, bewapend met smartphone, is meer dan ooit tevoren in charge en bepaalt zelf hoe, waar en wanneer er wordt gekocht. Nooit eerder was er dan ook zoveel dynamiek en disruptie op retailgebied als nu. Voldoende aanleiding voor IPG Mediabrands om Redefine Retail’17 te organiseren. De eerste editie van dit event vond dinsdag 31 oktober plaats in de Hallen te Amsterdam.

Na het welkomstwoord van de gastvrouw van de dag, Nathalie Peters (Head of Digital Transformation bij IPG Mediabrands), gaven verschillende retail professionals acte de presence en presenteerden zij hun visie op winkelen in de toekomst.

 

 

Sprekers

Wijnand Jongen, CEO van Thuiswinkel.org, ging in op hoe hij de customer journey de afgelopen jaren heeft zien veranderen en sprak hij over het vervagen van grenzen tussen online en offline winkelen. Alexandra van Beelen van Trip Advocaten sprak over de impact van de GDPR-wetgeving die in mei volgend jaar van kracht wordt en Rutger Zonneveld van Google sprak over wat hij fase 3 noemt van het web; de opkomst van digital assistants en voice. Op het middagprogramma stonden Marieke van Heeswijk van MediaMarkt en Herbert Blankensteijn (bekend van onder andere BNR Nieuwsradio). Van Heeswijk ging in op MediaMarkt haar transformatie van elektronica supermarkt naar data-house en de omnichannelstrategie die hierachter schuil gaat. En Blankensteijn gaf als afsluiter van de dag een kijkje in mogelijke toepassingen van bitcoins en blockchain in retail.

Naast externe sprekers, bood het event ook een podium voor sprekers vanuit de eigen organisatie. Zo deelde Danny Blackburn, Content Director bij UK Mediabrands-label Stickyeyes het geheim van een complete contentstrategie en nam Traffic4u’s Strategy Director Chris Baldwin het publiek mee in zijn Meaningful Connections-theorie waarbij het bouwen en onderhouden van relaties met de consument centraal staan.

Een aantal van de presentaties is hier te vinden:

Presentatie Chris Baldwin – Meaningful Connections

Presentatie Danny Blackburn – Contentstrategie

Presentatie Herbert Blankensteijn – Bitcoins

 

Retail Buying Study

Een belangrijke rol ook was weggelegd voor Menno van der Steen, Chief Data & Tech Officer bij IPG Mediabrands, hij presenteerde de belangrijkste uitkomsten van de eerste Retail Buying Study welke onder 136 merken in 8 sectoren werd gehouden. De Retail Buying Study geeft voor een groot aantal productcategorieën inzicht in koopgedrag, consumer journeys, informatiebronnen, succesvolle merken, concurrentieposities en mate van deelname aan loyaliteitsprogramma’s.

Interessante uitkomsten? Zeker! Een aantal voorbeelden:

Consumenten bezoeken nog altijd graag een fysieke winkel, gewoon omdat je soms even die stof wil voelen, even op dat bed wil liggen en omdat je behoefte hebt aan advies. Maar… bijna 60 procent begint zijn/haar klantreis online. Vervolgens wordt gemiddeld 40 procent ook online gekocht en 60 procent alsnog in een fysieke winkel. Dit onderstreept maar weer eens dat we met grote regelmaat online onderzoek doen voor we overgaan tot aankoop. Nog maar 37% van de kopers oriënteert én koopt in een fysieke winkel, zonder tussenkomst van online.

Nederland is een echt loyaltyland. Maar liefst 66 procent van de Nederlanders heeft de bonuskaart van AH in de portemonnee. Ook knap: Hema introduceerde pas dit jaar een klantenkaart en nu al heeft 18 procent van de Nederlanders deze in bezit.

Ook de komende jaren zal de Retail Buying Study in kaart gaan brengen hoe het koopgedrag van de Nederlandse consument zich ontwikkelt. De studie biedt concrete handvatten voor het vaststellen van de concurrentiepositie van retailmerken, de belangrijkste mediakanalen in de industrie en geeft richting voor investeringen die retailers kunnen doen in content, technologie en media.

 

Lees hier een uitgebreide rapportage van het onderzoek.

 

 

Posted on December 19, 2017 in Blog

Share the Story

Back to Top