[Reclamereview] DAS, Telfort,  Sony Playstation

DAS – Ontslag

Een fascinerende nieuwe commercial in rechtsbijstandsverzekeringenland! In een markt waar er maar een paar partijen écht een rol spelen (Achmea, DAS en Arag hebben samen het grootste deel) heeft DAS vrij onopgemerkt een concurrentievoordeel gecreëerd.

De commercial vertelt het verhaal vanuit de persoon die gedupeerd wordt. En in die net opengereten wond wordt nog even een vinger geprikt. “Het is ook nog mijn verjaardag”. Ik kan u natuurlijk vertellen waarom negatieve reclame niet de voorkeur heeft, maar de realiteit van rechtsbijstandsverzekeraars is weerbarstig. Laten zien dat het mis kan gaan is onlosmakelijk verbonden met de oplossing die DAS biedt.

De échte reden waarom dit een interessante richting is: Youtube. Als nummer twee zoekmachine in Nederland geeft het platform steeds meer ‘hulpcontent’. “Wat moet ik doen als…”. En daar speelt het concept van DAS handig op in. Je kunt je nu al voorstellen dat ze de halve database aan veelgestelde vragen zó in filmpjes uitwerken. Die hulp neemt de consument gretig aan, als eerste stap naar de oplossing. Want dat doen we met veel kennisintensieve producten, ‘even Youtuben’.

Telfort Combivoordeel

Hans de ex-miljonair is inmiddels een bekend gezicht op de Nederlandse televisie. Hij vermaakt ons via vileine woordgrapjes, gestoeld op een herkenbaar consumenteninzicht, dat langzaam steeds iets minder relevant wordt. Tijdens de crisis was het concept zó raak, dat het verschillende reclameprijzen in de wacht heeft gesleept. Terecht. De crisis is over, het zou dus wat beter moeten gaan met Hans. Hoe lang is deze insteek dan nog houdbaar?

Ik kan me zo voorstellen dat als KPN niet schroomt om het dochtermerk Hi weer op te nemen onder de grote KPN vlag, Telfort uiteindelijk eenzelfde lot te wachten staat. Technisch zijn ze dat al, voor het overgrote deel in ieder geval. Bovendien hebben de productproposities verdacht veel overeenkomsten.

 

Maar is het slim om ze te combineren? Ik denk van niet. In de eerste plaats omdat het merk sterk leeft in het hoofd van consumenten. In de tweede plaats zou het voor KPN heel gezond is om een klein broertje in de familie te hebben. Daar wordt de grote broer minder arrogant, log en star van. Het management van Telfort had als innovatiepartij niet beter gekund; een echte merkinnovator aan het hoofd, jong én fris.

 

Houden dus. En dan moet de reclame wel veranderen, meer edgy. Kijk eens naar wat Vodafone doet met vloggers, bijvoorbeeld.

Sony Playstation 4

 

De grootste schoenen om te vullen heeft Sony. De Playstation 4 zoemt al rond als getipt decembercadeau en de voorgangers van de commercial zijn gelouterd. En het is nu al feest. Meer een videoclip dan een TVC, waarbij volledig naar voren komt hoe de verhoudingen liggen. Jij, als gamer, wil zo’n ding. En bij Sony snappen ze waarom. De aantallen zijn niet precies bekend in Nederland alleen, maar ze zijn volgens GFK met afstand nummer één.

 

Voor wie is deze spot? Ja, ik denk voor mannen zoals ik, bijvoorbeeld. 35+. Niet meer de jongen die voor de deur van de elektronicawinkel ligt voor z’n nieuwe gameconsole, want die hadden ‘m in de afgelopen anderhalf jaar al wel gescoord. Nee dit zijn de mannen die zo’n ding halen omdat ze die oude ook hadden en met nu herinnerd worden aan hoe vet ‘t is om zo’n ding te hebben. Of hoe fijn het is om tijd te hebben om er mee te spelen.

 

Daarom is deze TVC best goed. Prachtig gemaakt. Beetje begin 90’s, wel weer leuk. Maar scherp? En eclectisch zoals de commercials voor de vorige versies? Vinden de hardcore gamers niet, denk ik. Die vinden het meer Microsoft 2005. En dat is niet erg.

 

Ik ga even kijken wat zo’n unit moet kosten, ok, doei.

Posted on December 3, 2015 in Blog

Share the Story

Back to Top