Eindelijk kwam het verlossende woord van het ministerie. Kavel A 7, als erfenis van Arrow Classic Rock FM, werd toegekend aan RadioCorp (moeder van 100%NL). Al snel gonsden de verhalen in de markt dat er op het kavel een Radio10-achtige zender zou komen, niet wetende (wel vermoedende) dat er achter de schermen al volop gesprekken gevoerd werden  voor een verkoop van Radio10Gold van Talpa Radio aan RadioCorp.

 

 

Radio10Gold, nu nog uitzendend op AM, kabel en internet, zal ook gaan uitzenden op de nieuwe FM-frequenties, waardoor er weer één zender zal zijn, Radio10. Een zender met een eigen, origineel profiel en geluid. Een zender om voortaan meer rekening mee te houden.

One Media Sales

Er werd echter meer besproken aan de onderhandelingstafel  tussen Talpa en RadioCorp. Men heeft namelijk besloten om de handen ineen te slaan en gezamenlijk de advertentiemarkt te bewerken. Zo werd One Media Sales geboren. Één verkoophuis dat alle spotruimte gaat verkopen voor de eigen zenders (538, SlamFM, 100%NL, Radio10), maar ook voor derden als SubLimeFM en Efteling Radio.

Als inkopers zijn we uiteraard niet altijd gebaat bij grotere, sterke marktpartijen tegenover ons. Dat kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven. Vooral de middelgrote en kleinere zenders binnen deze groep zouden hiervan kunnen profiteren. Die effecten verwachten we pas eventueel op langere termijn, want de radiomarkt heeft het niet makkelijk momenteel. En dan zullen we nog wel zien…

One Media Sales wil schaalvergroting om een hoger budgetaandeel per campagne binnen te willen halen, schaalvergroting om kosten te drukken, en dus een hoger rendement te kunnen draaien. One Media Sales wil ook de discussie met de advertentiemarkt aangaan om het medium radio als geheel te laten groeien in omzet. Een nobel streven waar men zelf uiteraard het meest van profiteren wil.

De verkopers van het medium radio worden nu nog vooral gewaardeerd om hun passie voor radio en het merk dat ze vertegenwoordigen, waarover ze met veel toewijding en specifieke kennis kunnen praten.  De verkopers van One Media Sales zullen die aansluiting meer en meer gaan missen en zullen niet meer alle ins and outs van de betreffende zenders kunnen delen met de markt, zeker niet wanneer ze zelf geen historie met die zender hebben. Ze mogen daarnaast alleen spots verkopen, non spot blijft voorbehouden aan de zenders. Dat is opmerkelijk in een tijd, waarin de vraag naar geïntegreerde campagnes toeneemt.

Het passievuur in de verkoper zal helaas verdoven. Jammer voor het radiovak…

 

www.radio10.nl

Posted on September 11, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top