Oriëntatie Sinterklaas– en Kerstaankopen

In week 45 2011 is onder 109 respondenten, representatief voor vrouwen 20-49 jaar, gevraagd hoe ze tegenover de Sint– en Kerstaankopen stonden. Hieronder volgen de meest belangrijke resultaten.

Plezier of stress

Aan de respondenten is een aantal stemmingen voorgelegd welke het beste hun gevoel weergeven bij het aankopen van cadeaus voor de feestdagen. Positieve stemmingen overheersen: zo gaf 75% aan plezier te beleven bij het kopen van cadeaus voor de feestdagen, 70% heeft een gevoel van nostalgie, en de helft van de respondenten heeft er een gevoel van geluk, ontspanning en /of inspiratie bij. Ongeveer een derde gaf aan te kampen met stress en haast.  Ongeveer een kwart  van de respondenten kent er zelfs een gevoel van noodzaak bij.

Naar de stad of online

Bijna de helft van de ondervraagde vrouwen koopt cadeaus voor de feestdagen het liefst in een winkel. Slechts 6% doet dit uitsluitend online. 46% geeft aan cadeaus zowel het liefst in een winkel als online te kopen.

 

Ruim van te voren of last-minute?

65% van de respondenten begint met de inkopen rond een maand of langer van tevoren in de winkel. 45% begint in deze periode voor de feestdagen met de aankopen online. Tot een week voor de feestdagen wordt er bijna niet meer begonnen met de aankoop.

 

Uitgaven

Er wordt dit jaar meer op het geld gelet. 75% van de vrouwen gaf aan in een winkel minder geld uit te geven aan Sint-/Kerstcadeaus in vergelijking tot vorig jaar.  40% geeft minder geld uit online. Zowel in de winkel als online gaf 10% van de respondenten aan meer  geld uit te geven.

 

Welke winkels voor Sinterklaas– en Kerstaankopen?

Bol.com is de grote favoriet; met 11% als eerst benoemd (TOM) en 18% spontaan benoemd. Bart Smit is door 12% spontaan genoemd. Overige winkels worden slechts door minder dan 10% TOM of spontaan genoemd.

Posted on November 30, 2011 in Blog

Share the Story

Back to Top