A16Moerdijk_Hema kleinOok buiten wordt het steeds digitaler

In de Magna Outlook 2016 werd al stilgestaan bij het feit dat de digitalisering in het Out of Home-landschap zich in een hoog tempo ontwikkelt. Hoogste tijd dus voor een update.
We zien dat er steeds meer Digitale Out of Home (DOOH) mogelijkheden bijkomen. Zowel als het gaat om het aantal objecten, maar zeker ook op het gebied van innovaties. In 2015 is Centercom begonnen met de uitrol van een digitaal netwerk in 125 winkelcentra. Per maart dit jaar is dit gehele netwerk overgenomen door Exterion Media en nemen zij ook de verdere uitrol voor hun rekening. Samen met de digitale schermen op Amsterdam CS is Exterion daarmee in één klap de grootste digitale abri-exploitant in Nederland. Exterion heeft in 2015 een test gedaan met Beacons; een techniek waarmee rondom digitale abri’s extra informatie kan worden uitgewisseld met mensen die in de buurt zijn. Dit netwerk wordt momenteel verder ontwikkeld en uitgebreid.

 

Na JC Decaux biedt ook Clear Channel digitale abri’s in Amsterdam aan. Ngage Media, als marktleider van digitale Out of Home op groot formaat, breidt haar portfolio continu uit; onlangs zijn nieuwe schermen in Hilversum en Leeuwarden live gezet. En ook OpgeLed (eveneens een digitale Out of Home exploitant) heeft een nieuwe propositie waarmee zij zich specifiek op binnensteden en provinciale- en snelwegen richt.

 

In mastenland hebben Interbest, OOHA Media, Beyond Outdoor en Clear Channel ook niet stil gezeten. Elk heeft of komt dit jaar met uitbreiding van het aantal digitale masten. De ontwikkeling hier gaat verder dan alleen nieuwe objecten, want inmiddels zijn er campagnes geweest waarbij de radio- en mastencampagne aan elkaar gekoppeld werden om zo nog meer kracht aan de campagnes te geven. Door een slimme koppeling van technologieën wordt er tijdens een radiocommercial een signaal afgegeven naar digitale reclamemasten, waar vervolgens de boodschap van de adverteerder gelijktijdig zichtbaar is. Hoewel de learnings nog niet zijn gedeeld, laat dit soort initiatieven wel zien wat de flexibele mogelijkheden zijn van digitalisering.

 

Begin april presenteerde ons Out of Home label Rapport nog dat het aantal digitale objecten op bijna 900 stond. Dit valt uiteen in de digitale abri’s, billboards, masten, grote publieke schermen en grote schermen op NS-stations. Kijken we ook naar kleiner formaat zoals schermen in het OV, bij tankstations, in winkels en horeca, dan verzesvoudigt dit aantal al snel. En nog geen maand later weten we al dat het aantal wederom gegroeid is….

 

Kortom, buiten wordt steeds digitaler en dat biedt kansen. Kansen om geïntegreerde campagnes ook in buitenreclame door te zetten. Kansen om nieuwe mogelijkheden van geografische targeting in te zetten. Kansen dus om op een nieuwe manier tegen buitenreclame aan te kijken. Wij adviseren daar graag over!

Posted on May 25, 2016 in Blog

Share the Story

Back to Top