NS is erin geslaagd  een zeer goed gewaardeerde Olympische actie neer te zetten dankzij een geïntegreerde strategie waarbij de  virale potentie van Facebook is benut.

Dit blijkt uit de Olympische Oranjebarometer, een online onderzoek dat marktonderzoekbureau Trendbox in samenwerking met Activate&co heeft uitgevoerd onder een landelijk representatieve steekproef van Nederlanders in de leeftijd van 16 jaar en ouder. Volgens dit onderzoek heeft NS de beste Olympische activatie campagne neergezet. De campagne van NS wordt door het Nederlandse publiek meer gewaardeerd dan het alom bekende Holland Heineken House!

Onder het motto van “Bij NS staat deze zomer Londen Centraal”, zijn de acht meest bezochte stations tot Olympische dorpen omgebouwd, waar treinreizigers de wedstrijden op grote schermen konden volgen onder het genot van echte Engelse lekkernijen.

Wie nog niet een reis voor Londen had kunnen regelen en geen toegang tot de Olympische Spelen had kunnen bemachtigen, kon de successen van de Nederlandse ploeg live  op deze schermen volgen. Hij/zij kreeg de kans om door een vrij eenvoudig maar slim mechanisme een reis  naar OS London 2012 te winnen. Op Facebook werden verschillende foto’s vertoond van volle tribunes,  dit was een foto van allemaal supporters waarin de FB profielfoto werd geplaatst. Wie zichzelf herkende had kans om een reis naar Londen inclusief toegang tot  de Olympische Spelen te winnen. Middels een multimedia campagne werden de Olympische dorpen en de Facebook actie gepromoot. Ondanks de machtige concurrentie, is de campagne door meer dan 80% van de NL populatie 16+ herkent en NS heeft haar bekendheid en waardering als sponsor van de Olympische Spelen spectaculair verhoogd tot 50% van de populatie, terwijl 7 duizend enthousiaste Facebook ‘fans’ van de prijscompetitie maar liefst 55 duizend bezoeken aan de actie pagina hebben weten op te roepen en 9 duizend spelers, en dat in slechts twee weken.

De NS actie is volgens Trendbox de meest gewaardeerde door de NL consumenten, ex aequo met Heineken, wat een behoorlijke prestatie is wanner je de vuurmacht van de twee adverteerders vergelijkt. Volgens Mediaxim was de bruto media besteding van Heineken rondom de OS €2,1 miljoen, die van NS € 1 miljoen minder.

Barbara van Rooijen (Communicatiemanager NS Reizigers): ‘Doordat we Initiative direct betrokken hebben bij het campagneconcept is het mediabudget optimaal ingezet en hebben we de doelstellingen kunnen behalen.’

Posted on October 2, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top