Nog preciezer plannen met externe data

 

Steeds vaker horen we dat grote mediapartijen naast advertentieruimte ook de data die ze hebben beschikbaar stellen voor hun adverteerders. Google en Facebook doen dit al langer, maar ook partijen als Sanoma en TMG springen hierop in.

Onlangs hebben we met Mediabrands een grote stap gemaakt in de uitbreiding van onze datapropositie door één op één koppelingen te leggen met de DataManagement Platformen (DMP) van o.a. Sanoma en Telegraaf Media Groep. Dat betekent dat we planning en segmentatie rechtstreeks vanuit onze eigen systemen kunnen doen op basis van die externe data.

En dat biedt interessante mogelijkheden; zo is er bij Sanoma de optie om hun data te verrijken met gebruikersprofielen vanuit Zalando.

 

Dit stelt ons dus in staat om rijke en hoog kwalitatieve gebruikersprofielen te bereiken buiten het netwerk van de publisher om. Deze gebruikersprofielen (of segmenten) kunnen bestaan uit groepen (anonieme) gebruikers die voldoen aan een bepaalde voorwaarde; bijvoorbeeld leeftijd, geslacht maar ook interessegebied of aankoopintentie.

Voorheen konden we deze segmenten slechts binnen het eigen netwerk van de ‘uitgever’ terugvinden, maar nu dus ook daar buiten (in ​de open exchange).

 

Kleine vraag blijft natuurlijk wel hoe de consument hier uiteindelijk op gaat reageren.

Facebook en Google gebruiken de data, maar in ruil mag je wel gratis gebruik maken van hun platform. TMG, Sanoma en Zalando verrijken de data met hun abonneedata. Deze mensen betalen voor dit abonnement, dus op den duur moet moeten ze hun abonnees / klanten hier wel wat voor terug gaan geven. Wij zijn dan ook heel benieuwd hoe deze markt zich verder gaat ontwikkelen.

 

Wil je weten of we uw target doelgroep hiermee efficiënter kunnen bereiken, of heeft u andere vragen over DMP’s en het bereiken van specifieke doelgroepen? Neem dan contact op Initiative.

 

 

Posted on February 27, 2017 in Blog

Share the Story

Back to Top