frozen-tv

Nieuwe programmering TV seizoen najaar 2016 – Waar blijft het vuurwerk?

Het najaar is nu echt begonnen, de dagen worden kouder en de wintertijd is inmiddels ingegaan. Alle reden dus om lekker samen voor de televisie te gaan zitten. Hoog tijd om de aftrap van het nieuwe televisieseizoen nader te bekijken. Maken Ster, RTL en SBS de hoge verwachtingen waar van de nieuwe programmering? In deze analyse worden per TV-exploitant drie nieuwe programma’s uitgelicht.

Ster

Bij de Publieke Omroep zijn twee nieuwe series gestart in september, namelijk de thrillerserie Vlucht HS13 op NPO 3 en geheimzinnige dramaserie La Famiglia (NPO1). In familiequiz De Super Freek Show, ook op NPO1 te zien, wordt de dierenkennis van bekende Nederlanders en dierenliefhebbers getoetst.

Uit de cijfers blijkt dat de nieuwe programmering goed aanslaat bij het publiek. De Super Freek Show behaalt wekelijks rond de 900 duizend kijkers (6 jaar en ouder), maar deze kijkers vallen voornamelijk in de oudere doelgroep (50-65 jaar). Wat vooral opvalt bij Vlucht HS13, is de hoge populariteit onder deze leeftijdsgroep terwijl de serie uitgezonden wordt op de “jongerenzender” NPO3. Onder de jongere doelgroep (20-34 jaar) wordt dit programma wel beter bekeken, in vergelijking met La Famiglia en de dierenquiz. La Famiglia heeft nog maar twee afleveringen achter de rug, maar scoort tot dusverrre wel de hoogste kijkdichtheden van de negen programma’s in deze analyse. Ook deze serie is zeer populair onder ouderen en veel minder onder de andere doelgroepen.

RTL

Op RTL4 ontvangt Jeroen van Koningsbrugge wekelijks muzikale vrienden in zijn programma Songs of life. Op dezelfde zender doet Johnny de Mol een poging om op een tropisch eiland de vrede terug te laten keren binnen gezinnen met onhandelbare tieners. Tenslotte proberen Herman den Blijker en meneer Reimers orde te scheppen in de chaos in Grand Café De Bosbaan in Amsterdam.

Bij RTL zijn de verschillen tussen de doelgroepen iets minder groot dan bij de Ster, behalve bij het programma Herrie op de Bosbaan. Jonge kijkers kijken vrijwel niet naar dit programma maar stemmen juist wel af op Family Island. Omgekeerd kijken er veel ouderen naar Herrie op de Bosbaan en weinig naar Family Island. Het muziekprogramma van Van Koningsbrugge scoort daarentegen voor RTL4 begrippen binnen erg laag met gemiddeld 678 duizend kijkers (6 jaar en ouder) maar is het meest populair onder volwassenen tussen 35-49 jaar.

SBS

Onder het mom van “we hebben nog niet genoeg talentenshows”, kwam SBS6 met de zoektocht naar een nieuwe boy- en girlband. Zijn we de talentenshows echt zat of zit iedereen te wachten op de start van het nieuwe seizoen van The Voice? In het programma Over Smaak Valt Te Twisten, ook uitgezonden op het vlaggenschip van SBS, wordt een culinaire strijd gevochten tussen kookclubs. Ook op SBS6 helpt Alberto Stegeman slachtoffers van onrecht in het programma Stegeman Op De Bres.

De talentenshow The Next Boy/Girlband ving aan met minder dan een half miljoen kijkers (6 jaar en ouder) en dit steeg amper naarmate de finale naderde. Deze zoektocht scoorde relatief echter wel goed onder de jonge doelgroep (36% is jonger dan 35 jaar) en na een aantal afleveringen zelfs ook goed onder ouderen (50-65 jaar). Ook de kookbattle blijft achter met kijkcijfers. De doelgroep 50-65 jaar is daarnaast oververtegenwoordigd en jongeren lijken deze culinaire strijd verre van interessant te vinden. Tenslotte de strijd van Stegeman tegen onrecht. Dit programma staat op een tweede plaats binnen deze analyse en scoort gemiddeld 984 duizend kijkers (6 jaar en ouder).

Wat zien wij?

Als we alle exploitanten samen nemen, komt duidelijk naar boven dat de oudere doelgroep nog steeds veel lineair televisie kijkt. Ster scoort het hoogste op de kijkcijfers onder de gehele bevolking van 6 jaar en ouder, maar trekt weinig jonge kijkers. Daarentegen weet RTL meer jonge kijkers te boeien met haar programmering, met als uitzondering Herrie Op De Bosbaan. SBS heeft met Stegeman Op De Bres een goed scorend programma, maar de overige nieuwe programmering scoort echter laag.

winterprogrammering-grafiek-1

Wij hebben het idee dat de Nederlandse bevolking in september nog veel van het zonnetje heeft genoten in plaats van televisie te kijken. De nieuwe programma’s lijken de kijkers namelijk nog niet massaal te boeien, al doet La Famiglia het goed met gemiddeld 1,07 miljoen kijkers. De winnaar van het najaar is echter oudgediende Heel Holland Bakt met een publiek van bijna 2,7 miljoen mensen en een marktaandeel van ruim 35%. Maar ook de publieke omroep bereikt volgens traditionele wijze relatief veel oudere kijkers. Al met al krijgen wij niet de indruk dat de najaarsprogrammering de dalende trend van het lineair televisie kijken om kan buigen. Daar is vuurwerk voor nodig. Veel vuurwerk. En vooral een programmering die ook jongeren weet te boeien. Of zijn we dat punt al definitief gepasseerd?

winterprogrammering-grafiek-2

Posted on October 26, 2016 in Blog

Share the Story

Back to Top