Netflix

 

Netflix – Breaking the rules of TV

Waar een boete al niet goed voor is! Reed Hastings huurt de film Apollo 13 en levert de film te laat in bij de videotheek. Het gevolg was een boete van veertig dollar. Hastings vond dat hier een handigere manier voor gevonden kon worden en besloot samen met Marc Raldolph in 1997 een online systeem op te zetten. In 1998 waren ze hiermee klaar en ging de website “Netflix.com” live! Op de eerste dag waren er 925 video’s te huur en had het bedrijf ook direct dertig werknemers.

 

Netflix was al snel de grootste speler in de VS op gebied van on demand TV. Tegenwoordig is de site goed voor maar liefst een derde van het totale internetverkeer in de States. In 2010 werd besloten om de landsgrenzen over te gaan. Canada werd als eerste toegelaten op het systeem. In het voorjaar van 2011 kwamen daar ook de Latijns-Amerikaanse landen bij. Vervolgens was het relatief eenvoudig daar ook Spanje, Ierland en Groot-Brittannië aan toe te voegen.

 

Netflix werd in 2012 in Europa geïntroduceerd en sinds juni 2013 is de dienst beschikbaar in Nederland. Inmiddels zeggen 2,2 miljoen Nederlanders de on demand dienst te gebruiken. Dat zegt niet direct iets over het aantal gebruikers, want op 1 abonnement kunnen meerdere personen gebruik maken van Netflix.
Kijkend naar de gemiddelde kijktijd in minuten per dag op video (site/app) in Nederland (16+) staat Netflix op nummer 1 met gemiddeld 20 minuten per dag. Gevolgd door de Youtube (App) en op nummer 3 Youtube (site). Kijk en NPO Gemist volgen op nummer 4 en 5.

 

In januari 2016 werd Netflix nagenoeg wereldwijd beschikbaar gemaakt en geïntroduceerd in nog eens 130 landen. Dat heeft gezorgd voor een extra impuls voor de groei van het ledenaantal. In het afgelopen kwartaal realiseert Netflix een recordaantal nieuwe abonnees van 6,7 miljoen mensen die wereldwijd een abonnement namen op de online-videodienst. Wereldwijd heeft de online dienst totaal 81,5 miljoen gebruikers.

 

Netflix besteedt dit jaar een recordbedrag van 5,3 miljard euro aan de aankoop en productie van films en series. Er worden steeds meer series uitgebracht en steeds meer met ‘echte’ Hollywoodsterren. Nog dit jaar zal naar verwachting de eerste Nederlandse Netflixserie aangeboden worden!

 

De strijd tussen verschillende videodiensten neemt toe, want naast HBO, gaat Amazon nog dit jaar de strijd aan en lanceert op korte termijn een videodienst in Amerika. Wat het business-model gaat worden is nog niet duidelijk; verkrijgbaar voor iets minder dan 8 euro of gratis maar dan met reclame.
Voorlopig staat Netflix nog met 1-0 voor, maar het kampt wel met een probleem: de videobibliotheek is in veel landen nog relatief klein, zeker in verhouding met thuisland Amerika. Maar zelfs met die kleine bibliotheek heeft Netflix het TV-kijken in Nederland voor altijd veranderd. De teruglopende lineaire kijktijd, vooral bij doelgroepen onder de 49, kan voor een belangrijk deel worden toegeschreven aan Netflix en vergelijkbare diensten. Aan ons als mediabureau de uitdaging om voor onze adverteerders met nieuwe kansen in media te komen.

 

Hoe hard die ontwikkeling doorzet en wanneer het einde wordt bereikt? Voorlopig groeit Netflix in ieder geval gestaag door.
Frank Underwood zei het al in House of Cards: “That’s how you devour a whale… one bite at a time.”

Posted on May 25, 2016 in Blog

Share the Story

Back to Top