Met NS en LINDA naar de leukste steden

 

De uitdaging

Frequente treinreizigers kennen natuurlijk de voordelen van reizen met de trein, maar er zijn nog altijd mensen die deze voordelen niet kennen en de trein dus niet in hun overweging meenemen. Met het digitale inspiratieplatform #nsfavourites wil De Nederlandse Spoorwegen deze mensen inspireren erop uit te gaan en voor de trein te kiezen. Aan Initiative en Initiative Tomorrow de taak dit platform bekend te maken en houding en gedrag t.a.v. NS als vervoersmiddel voor het maken van uitjes te verbeteren. En dat is gelukt: de doelstellingen op kennis, houding en gedrag werden ruimschoots overtroffen. Hoe we dat deden? Lees hieronder verder!

 

Het inzicht

Deze campagne was gericht op een specifieke en belangrijke doelgroep: vrouwen met een druk en vol leven die hun beslissingen voor het weekend vaak last minute maken. Belangrijk inzicht was dat deze vrouwen zich niet laten inspireren door standaard bestemmingen, maar op zoek zijn naar originele en wat minder bekende plekken; die ene te gekke designwinkel waar ze vintage meubelen en kleding verkopen en niet de Zara in een drukke ‘commerciële’ winkelstraat. Kortom, we wilden bijzondere plekken laten zien die alleen echte locals kennen in de stad.

Maar… de doelgroep waar we ons op richten neemt dat soort tips niet zomaar van iemand aan. Vandaar dat we LINDA naar voren schoven. LINDA is namelijk wél een autoriteit waar deze doelgroep zich graag door laat inspireren.

 

De uitwerking

Samen met LINDA gingen we op zoek naar de leukste mensen uit Zwolle, Breda en Nijmegen. Dit deden we via een video-oproep en advertorials op LINDAnieuws.nl, LINDA.tv en op facebook en Instagram. We kregen enorm veel aanmeldingen, waaruit uiteindelijk 3 perfecte kandidaten overbleven, zij kunnen ons vertellen en laten zien waar we moeten zijn en wat we niet mogen missen in hun stad.

 

Op basis van de favoriete plekken van de locals hebben videoproducent DARE Creative en LINDA.tv een script met de route door de stad gemaakt. Alle video’s starten zichtbaar vanaf het NS station en laat zien dat als je de trein pakt, het dagje uit al begint met een kop koffie op het station. Daarna is er in de trein genoeg tijd om weer helemaal bij te kletsen, te lezen en je social media bij te werken. En wanneer je aankomt op je bestemming, stap je in veel steden in hartje stad uit, met alles wat leuk is op loopafstand. En je hebt ook nog eens geen parkeerstress.

Op de door NS gesponsorde pijler Cityhoppen op LINDAnieuws.nl staan alle 9 afleveringen van Cityhoppen met LINDA. en NS. De redactie van LINDAnieuws heeft deze video’s aangevuld met nog meer niet te missen adresjes in deze steden en de voordelen van het reizen met de trein.

Op deze manier konden we de leukste hotspots van een stad en de voordelen van het reizen met de trein zijn op een natuurlijke manier verwerken in het videoformat “Cityhoppen” van LINDA.tv. De NS-hotspots kwamen ook terug in artikelen en advertorials in de gesponsorde rubriek Cityhoppen op LINDAnieuws en in de printuitingen in LINDA. Magazine. In alle uitingen waren NS & LINDA. samen zichtbaar als partners.

De content nodigde bezoekers via Facebook uit om te reageren en ook hun favoriete adressen in deze steden te delen. De Cityhoppen content is op Facebook veelvuldig gedeeld en we zagen allerlei vriendinnen die elkaar hadden getagd voor een dagje uit of weekend weg. Ook werd de lezer voor meer inspiratie doorverwezen naar het inspriratieplatform #nsfavourites.

 

 

Resultaten

De campagne heeft bijna alle doelstellingen overtroffen en tot een stijging van 20% in overweging geleid. Dit is opmerkelijk omdat de startwaarde daarvan al behoorlijk hoog was en het daardoor moeilijker is om groei te realiseren. Ook de bekendheid van het platform #nsfavourites verdubbelde en we zagen ook op houding en imago substantiële stijgingen.
Met deze case hebben we bewezen dat branded content een prachtige aanjager kan zijn voor owned content en owned kanalen. Een duidelijke doelgroepomschrijving en de juiste keuze van mediapartner zijn de cruciale voorwaarden voor effectieve content.

En om dat kracht bij te zetten hebben we de case ingezonden voor een Esprix! We wachten in spanning af.

 

 

Posted on February 21, 2018 in Blog

Share the Story

Back to Top