Verwacht-speelschemaMediabrands voorspelt: Spanje wint het EK Voetbal

Mediabrands Marketing Sciences, onze intelligence-unit van IPG Mediabrands heeft, net als 2 jaar geleden bij het WK Voetbal, opnieuw een voorspelling gedaan voor het huidige EK Voetbal. Op basis van modellen die zij ook gebruiken binnen hun media- en marketinganalyses.

 

Methodiek

Op basis van ongeveer 1.000 wedstrijden is met behulp van een Poisson-model voor de 24 EK-landen de aanvallende kracht geschat. Hetzelfde is gedaan voor de kracht van de verdediging per land. Hierbij is rekening gehouden met de temperatuurverschillen tussen de landen, deze blijkt een significante impact te hebben. Zo is het bijvoorbeeld nadelig als je thuisland kouder is dan de temperatuur in Frankrijk op het moment van spelen. Daarnaast zit ook de FIFA ranking in het model. Ten slotte is er ook een schatting gemaakt voor het thuisvoordeel van Frankrijk. Met deze data werden de wedstrijden gesimuleerd. Het toernooi is hierbij 50.000 keer afgespeeld en vanuit hier kon bepaald worden welk land het meest kans heeft om te winnen.

 

Wat als Nederland tóch mee mocht doen… 

Ook voor Nederland hebben we de aanvallende en verdedigende kracht geschat. We hebben het elftal op de plaats van Turkije gezet en het EK hiermee 50.000 keer laten spelen.

 

Uitkomsten beter dan de kenners

Mechteld Kirpensteijn, econometrist bij Marketing Sciences, verwacht dat het model het vele malen beter zal doen dan menig voetbalkenner. Voetbalkenners worden immers beïnvloed door de emotie rondom wedstrijden en in data zit geen emotie.

Winst-voor-Spanje

Winkansen per deelnemend land: Spanje is de favoriet, maar er zijn 4 goede kanshebbers in totaal.

Kansen-Oranje

Kansen voor Nederland per fase binnen toernooi: Enorm weinig kans voor Nederland, dus misschien is het maar beter zo!

 

Waar geld op in te zetten? Toto gebruiken of Unibet?

De kansen vanuit goksites zijn veelal bepaald door het gokgedrag van mensen. Doordat bijvoorbeeld veel mensen Ajax-fan zijn en daarom hun geld op Ajax inzetten, krijg je eigenlijk altijd te weinig uitbetaald t.o.v. de kans dat ze zouden winnen.

 

In onderstaande grafiek is te zien dat veel mensen op Frankrijk inzetten, terwijl het model hiervoor niet de juiste kansen laat zien. De verwachting is dat het rendabel is om in te zetten op landen waarbij de het blauwe staafje hoger is dan het rode staafje. In dit geval zou je dus beter kunnen inzetten op Spanje en Engeland.

versus-unibet

 

Successen uit het verleden…

Twee jaar geleden hebben Marketing Sciences collega’s Mechteld Kirpensteijn, Christiaan Evers & Simon Teggelaar een voorspelling gedaan voor het toenmalige WK Voetbal. Die voorspelling bleek behoorlijk accuraat, want 3 van de 4 halve finalisten waren voorspeld. Nederland was toen de grote verrassing en ‘spelbreker’ in onze voorspellingen. Om te weten hoe het dit jaar uit gaat pakken, zullen we tot 10 juli moeten wachten…

 

Posted on June 14, 2016 in Blog

Share the Story

Back to Top