DickHeerkensMediaBelofte2016Mediabelofte 2016: Dick Heerkens van Initiative

Vorige week werd tijdens het DeMedia100 Diner in het American Hotel in Amsterdam voor de eerste keer de MediaBelofte van het Jaar bekend gemaakt. Winnaar is Dick Heerkens, Junior Digital Planner bij Initiative. En daar zijn wij natuurlijk héél erg trots op!
Hij ontving de prijs uit handen van René Hofma, oprichter van Result Recruitment Group; initiatiefnemer van deze prijs samen met het Nederlands MediaNetwerk.

Bas Vlugt, oprichter van het Nederlands MediaNetwerk: “De dynamiek in media en marketingcommunicatie is ongekend. Veel van die dynamiek wordt gedragen of zelfs veroorzaakt door jong talent. Het talent is niet alleen jong maar natuurlijk ook nieuw en anders. De gevestigde orde kijkt naar de nieuwe generatie, zij zijn het. Wij vinden dat jongt talent moet worden gehoord. Met De MediaBelofte van het Jaar willen wij jong mediatalent een podium bieden.”

Iederen mag talenten voordragen voor de longlist. Van deze longlist zijn 25 mensen voorgelegd aan de 1200 deelnemers aan het onderzoek dat de basis is voor DeMedia100. De tien hoogste scores zijn de tien genomineerden. Wij hebben met alle tien genomineerden een interview gepubliceerd. Hier het interview met Dick Heerkens.

Dick Heerkens over Initiative

Dick, kun je Initiative introduceren?

Initiative is onderdeel van IPG Mediabrands. Het is een bedrijf met een hele informele sfeer waar geen strikte hiërarchie gehandhaafd wordt, waardoor het werk heel dynamisch en breed is. Ik heb hier bewust voor gekozen, omdat deze werkwijze naar mijn mening ook zorgt voor meer bewegingsvrijheid waardoor je meer haalt uit je campagnes. De ruimte die Initiative hierin biedt werkt naar mijn mening erg goed.

Waaruit bestaat jouw werk bij Initiative?

Ik werk ruim anderhalf jaar als Digital Planner bij Initiative. Ik werk nauw samen met Digital Director Claudine van den Bos, die mij begeleidt en opleidt maar me ook zelfstandig op projecten laat werken. Het leuke hierin is dat ik betrokken wordt bij campagnes van A tot Z, in plaats van dat ik slechts een onderdeel mag doen, omdat dit bij mijn functie hoort. Daarnaast krijg ik veel vrijheid en krijg ik de mogelijkheid om projecten naar me toe te trekken, zoals bijvoorbeeld onlangs het intensief uitzoeken van de mogelijkheden die dynamic bannering biedt. Dit doe ik dan in samenwerking met andere IPG labels (Traffic en Cadreon). Een dergelijk project raakt diverse afdelingen en ik vind het heel erg leuk om te fungeren als bruggenbouwer. Naast dat ik merk dat het me goed ligt, leer ik er ook verschrikkelijk veel van. Ik krijg ruimte om met mijn nieuwsgierigheid en leergierigheid me hierdoor nog verder te ontwikkelen, wat natuurlijk erg leuk is!

Eerder werkte je onder meer bij LEMZ, waar je betrokken was bij de met prijzen overladen Sweetie case. Hoe was dat?

Mijn betrokkenheid bij Sweetie is het mooiste wat ik tot nu toe heb gedaan op werkgebied. Ondanks dat het project heel erg intensief was, heeft het naar mijn mening wel bereikt wat het had moeten bereiken: bekendheid creëeren voor een verschrikkelijk, tot dan toe nog onbekend, probleem. Ik ben Mark Woerde nog steeds dankbaar voor het feit dat ik hier aan heb mee mogen werken.

Waarom maakte je de stap naar mediabureauzijde?

Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik graag ook eens aan de andere kant wilde kijken. Ik vind creativiteit in mijn werk erg belangrijk, en ik ben best een beetje een digi-nerd. Dit samen maakte de stap naar een mediabureau, en specifieker de stap naar Digital Planner, een vrij logische stap. En tot nog toe ben ik er zeer blij mee.

Wat zie jij als de grote uitdagingen voor de komende jaren voor mediabureaus?

Als ik eerlijk ben vind ik deze vraag erg lastig te beantwoorden. Ik zit voor mijn gevoel te kort in de scène om hier al echt iets slims over te kunnen zeggen. Wat ik wel erg interessant vind, is hoe mediabureaus omgaan met talent(ontwikkeling). Initiatieven als YIM zijn denk ik ontzettend goed voor talenten bij bureaus. Ik heb het idee dat er nog veel kansen liggen voor bureaus als hier de juiste tijd en aandacht aan besteed wordt. Dan zal je denk ik ook sneller talent aantrekken, als je als bureau bekend staat als goede opleider van talenten.

Wat moeten adverteerders doen en waar moeten ze mee ophouden?

Naar mijn mening moeten adverteerders stoppen met de doelgroep BS 20-49 of soortgelijke te brede doelgroep definities. Het kan natuurlijk zijn dat je als adverteerder iedereen tussen 20 en 49 jaar wilt aanspreken, omdat dat de meest belangrijk doelgroep is, maar zorg er dan voor dat je de boodschap voor het jongere segment aanpast op hun taal, levensstijl en behoefte. En voor het oudere segment idem. Ik zie nog heel vaak uitingen voorbij komen waarbij ik denk, dit kan veel gerichter en specifieker. Knip de doelgroep op. Met name bij online is dit natuurlijk zeer goed in te richten.

Wat zijn jouw ambities?

Doordat ik mijn eerste echte reclamecampagne met Sweetie ben begonnen, heb ik een vrij vertekend beeld gecreëerd van de sector waarin ik terecht ben gekomen. Echter, door Sweetie heb ik wel gezien dat communicatie niet alleen kan zorgen voor een hogere naamsbekendheid, aankoopintentie enz, maar veel meer impact kan hebben. Nu begrijp ik dat een case als Sweetie niet jaarlijks voorbij komt, maar het heeft me wel doen realiseren dat ik van dergelijke campagnes onwijs veel energie en voldoening krijg. Graag zou ik een richting in ontwikkelen waarin in bij meer écht impactvolle campagnes kan doen, wat ook daadwerkelijk een bijdrage kan leveren aan de samenleving. Hierbij wil ik dan natuurlijk graag de expertise toepassen, die ik momenteel aan het ontwikkelen ben.

Wat is het laatste nieuws?

Zoals eerder aangegeven ben ik druk bezig geweest met dynamic bannering. Naar verwachting zal ik mij hier de aankomende tijd verder in verdiepen, nieuwe mogelijkheden testen en optimalisaties doorvoeren in de campagnes.

Dit artikel verscheen eerder op Nederlands MediaNieuws

Posted on December 8, 2015 in Blog

Share the Story

Back to Top