Op 18 januari kwam het nieuws dat zelfs het bericht van de scheiding van Sylvie & Rafael deed verbleken; Lance Armstrong had jarenlang doping gebruikt.

 

Na 10 jaar ontkennen deed Armstrong zijn biecht bij Oprah. In een 2,5 uur durend interview gaf Armstrong toe dat hij tijdens het winnen van alle 7 tourzegens doping heeft gebruikt.

Niet alleen de hele wielerwereld stond op z’n kop door deze bekentenis, in geen enkel programma werd meer over iets anders gesproken.

Wat feiten en cijfers over dit wereldschokkende nieuws:

 

De eerste uitzending van deel 1 van het interview van Oprah met Lance Armstrong op vrijdag 18 januari om 03.00 uur trok gemiddeld 127.000 kijkers van 6 jaar en ouder, de kijkdichtheid was 0,9%. De herhaling om 20.30 uur op dezelfde dag werd door 116.000 mensen gezien (kdh 0,8%).

 

 

Voor het tweede deel exact een dag later was de belangstelling met 86.0000 kijkers flink gedaald, de herhaling trok nog maar 55.000 mensen.

Op zondag 20 januari werden beide delen nogmaals herhaald, ze trokken respectievelijk 53.000 en 108.000 kijkers.

 

 

Totaal hebben ‘slechts’ iets meer dan 1 miljoen mensen in Nederland het interview deels (minimaal 1 minuut aangesloten) of helemaal gezien bij TLC. De schatting is dat dit wereldwijd 28 miljoen mensen waren. Fragmenten waren uiteraard ook te zien bij andere programma’s als ‘De Wereld Draait Door’ en ‘RTL Boulevard’, hiermee werd het bereik uiteraard wel groter.

 

Uit het Buzz report van bijna 29.000 berichten over dit onderwerp (ter vergelijk: toespraak Beatrix leverde 18.000 berichten) kwam naar voren dat het interview inderdaad veel buzz opleverde, maar het creëerde vooral een podium voor veel grappen. Tijdens het interview schiet het sentiment heen en weer tussen positief en negatief en valt uiteindelijk niet overtuigend een kant op. Er zijn veel negatieve reacties maar voor velen blijft Lance Armstrong, ondanks zijn bekentenis, toch een held.

 

 

Hebben we hier te maken met een mediahype, waarin zelfs niet-wielren fans er aan moesten geloven of liepen de media warmer dan het publiek zelf? Feit is in ieder geval dat TLC zichzelf terug kon vinden op verschillende podia en daarmee zich een absolute winnaar mag noemen.

Posted on February 4, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top