[Interview] Joris van der Pol over de lancering van OMX

OMX is het digitale onderdeel van spotorganisatie OMS en vertegenwoordiger van de ruim 35 digitale audioplatformen van 538, Radio Veronica, 100% NL, Sublime FM, SLAM!, Sky Radio en Radio 10. OMX werd begin april gelanceerd. Wij spreken Joris van de Pol, CEO van OMS.

 

Wat was de aanleiding voor het lanceren van OMX?

We geloven sterk in het gecombineerd aanbieden van analoge en digitale audio propositie aan adverteerders. Voor de luisteraar bestaat de scheiding namelijk niet; die wil gewoon luisteren. En luisteren doet de gemiddelde mediaconsument maar liefst 1/3 van zijn totale mediaconsumptietijd! Met OMX kunnen we nu de unieke mogelijkheden die digitaal adverteren biedt combineren met het massale analoge bereik van de zeven FM zenders die we vertegenwoordigen.

 

OMX vertegenwoordigt 35 digitale audioplatformen. Hoeveel luisteraars zijn dat? En wat is de groei?

Via OMX heb je momenteel toegang tot ruim 2,5 miljoen unieke luisteraars per maand. We verwachten dat dat op korte termijn gaat groeien door uitbreiding van het portfolio. Geluid is overal, en overal waar geluid ‘ontsloten’ kan worden voor adverteerders, daar willen we met OMS zijn.

 

Wat is het profiel van de online radioluisteraar?

De online luisteraar is jong, hoog opgeleid en verdient een hoger dan gemiddeld salaris. Daarmee is het profiel van de digitale luisteraar zeer complementair aan de analoge luisteraar.

 

Wat is unicasting?

Unicasting is het bereiken van één luisteraar en daarmee het tegenovergestelde van broadcasting, waarbij je iets uitzendt wat je niet kunt differentiëren naar de verschillende luisteraars op dat moment.

 

Hoe verhoudt unicasting zich tot de belofte van adressable radio?

Unicasting biedt de mogelijkheid om te kunnen hypertargeten, dus in theorie kun je die ene luisteraar bereiken die je wilt. Addressable radio maakt unicasting ook relevant, doordat je weet wélke luisteraar je gaat bereiken, op basis van alle data die je beschikbaar hebt. In de praktijk zal het nooit gaan om het bereiken van één luisteraar, maar om relevante groepen van luisteraars die klein genoeg zijn om over targetting te kunnen spreken (bijvoorbeeld op basis van regio) en groot genoeg om de campagne de schaal te laten hebben die je als adverteerder zoekt.

 

Hoe groot is de advertentiemarkt voor digitale audio en hoe ontwikkelt deze zich?

We zien een enorme opmars in aantal adverteerders en omzet. Beiden zijn verdubbeld in 2016, waarbij de omzet op ca. € 1,5 miljoen uit kwam. Dit is niet de totale digitale audio advertentiemarkt, omdat we de cijfers van bijvoorbeeld Spotify niet kennen. In werkelijkheid zal de digitale audiomarkt dus groter zijn. Wij verwachten dat de advertentie markt voor digitale audio binnen afzienbare tijd kan groeien naar zo’n € 10 miljoen. De mogelijkheden die digitale audio additioneel biedt aan analoge audio zijn interessant voor zowel bestaande als nieuwe radio-adverteerders.

 

Welke soort adverteerders manifesteren zich op dit moment op digitale radio?

Heel uiteenlopend. Van pure players op het gebied van e-commerce tot merken die veel adverteren in allerlei kanalen. Wat ze vaak gemeen hebben is dat ze al een volwassen digitale mediastrategie hebben met een mix van search, display en online video, en dat ze blij zijn dat ze nu eindelijk ook audio kunnen toevoegen aan die digitale mediamix. Geen mediaplan is immers compleet zonder de nummer 1 in mediaconsumptie en dat is luisteren.

 

OMX gaat de eerste echte Nederlandse programmatic audio campagne faciliteren. Vertel!

De zenders die wij vertegenwoordigen met OMS zijn stuk voor stuk zeer ambitieus als het gaat om hun datastrategie. Bijvoorbeeld bij Talpa Radio wordt momenteel de “connected audience strategie” uitgerold. Binnen OMX willen we delen van die data gebruiken om enerzijds adverteerders en bureaus programmatic advertising te kunnen bieden en anderzijds daarmee luisteraars relevantere advertising te bieden.

 

Wat zijn de plannen en ambities van OMX voor 2017?

We willen eerst de basics op orde hebben. Daarmee bedoelen we dat we unicasting mogelijk maken op alle kanalen die we in ons portfolio hebben. Door daar data aan toe te voegen, maken we het mogelijk om audio programmatic in te kopen. En tegelijkertijd willen we met een aantal zaken gaan experimenteren. Denk aan dynamische spot creatie, wat je al kent van banner campagnes maar dan dus met audiocampagnes. We zullen jullie regelmatig op de hoogte houden over onze plannen en learnings op dit gebied!

 

 

Posted on April 19, 2017 in Blog

Share the Story

Back to Top