[Interview] Jacqueline Smit – 538 Groep – over de ontwikkeling van radio als adverteerdersmedium

 

JacquelineSmitCEORadio538

Radio is volop in beweging. Dat geldt zeker ook voor 538 Groep. Het zijn drukke tijden tijdens de WK Voetbal in Brazilië. De afgelopen weken trok Radio 538 al verschillende keren een vol Museumplein en het einde is door de successen van het Nederland Elftal nog niet in zicht. Jacqueline Smit, CEO van 538 Groep, wist desondanks tijd vrij te maken voor een gesprek met Initiative.

 

Dag Jacqueline, hoe is het met je?

“Met mij gaat het goed. We zitten vol in het WK en het festival seizoen. Dus hele mooie ervaringen met als hoogtepunt weer terug op het Museumplein.”

 

Je bent nu bijna een jaar CEO van 538 Groep. Ben je tevreden over waar het bedrijf nu staat?

“De mediawereld zit in een transitie fase. We hebben nu de eerste stappen gezet. De liefde voor radio zit in de aderen van ons bedrijf. We hebben met een frisse blik naar de programmering gekeken en verandering doorgevoerd. Doelstelling is daar om ons markleiderschap te behouden en uit te bouwen. Moderniseren van de infrastructuur die nodig is om digitalisering van het bedrijf te realiseren op het gebied van mobiel, data marketing en web platformen. Ons commitment aan de grote evenementen en festivals uitbouwen voor Radio 538 en voor SLAM!FM. Kortom, veel veranderingen waar we nu de eerste goede resultaten van zien.”

 

De Oranje events op het Museumplein zijn een groot succes. Wat brengt het 538 Groep en haar adverteerders?

“Zowel Radio 538 als SLAM!FM hebben door het jaar heen sterke evenementen staan. Wij hebben veel ervaring in het organiseren van dit soort grote evenementen waar veel mensen samen komen. Voor merken is het steeds belangrijker om hun merkwaarden te kunnen activeren. Onze visie op aanwezigheid bij deze evenementen is dat we relevantie en meerwaarde bieden voor de bezoeker. Voor de adverteerder ligt de meerwaarde op het gebied van het activeren van merkwaarden en/of merkenbouw. Daarbij al onze platformen benuttend. En niet onbelangrijk, samen met Nederland feest vieren!”

 

Wat gaat digitalisering van de radiowereld brengen? Hoever is 538 Groep in dit proces?

“De media industrie is in beweging. Digitalisering vraagt om distributie van content over verschillende platformen. Voor 538 Groep is de core radio. Radio is het hart van wat wij doen en de basis voor bijvoorbeeld events of digitale platformen en daarmee voor de multimediale aanpak. Het vertrekpunt is het mediagedrag van onze doelgroep. De doelgroep van SLAM!FM bijvoorbeeld, bestaat uit digital natives. Zij verwachten niet anders dan dat merken aanwezig zijn op digitale platformen en dat deze interactief zijn. Daar kunnen wij experimenteren, leren en optimaliseren. Digitalisering betekent onder meer beschikbaar zijn op het gewenste platform op het gewenste moment. Dat vergt ander denken dan lineair programmeren.”

 

Je hebt onlangs een werkbezoek gebracht aan de Verenigde Staten. Wat gebeurt er daar op radiogebied?

“In Nederland volgen wij de technologische transitie op enige afstand in plaats van gelijk op te gaan. In de US zijn er veel initiatieven om de nieuwe business modellen te ontdekken. Mijn gevoel is dat in Nederland we zo lang mogelijk vasthouden aan onze bestaande business-modellen. Twee belangrijke punten die ik heb meegenomen: Don’t trade analog dollars for digital pennies. Dus ga niet te snel in de verandering als mediabedrijf maar wordt ook niet te beschermend.

En daarnaast zijn er twee opties in de toekomstige modellen: competing the web – automatic trading & ad serving platforms – en premium content beschermen door waarde toevoegen middels contentdistributie over andere platformen en daarvoor een verdienmodel bedenken.”

 

Hoe gaat 538 Groep dit en komend jaar adverteerders bedienen?

“We gaan samen optrekken op het gebied van digitalisering. We gaan het contact met doelgroepen verder intensiveren en zo activaties optimaal benutten. Daarnaast willen we samen initiatieven gaan ontwikkelen op het gebied van onderzoek naar meerwaarde van het inzetten van interactiviteit op digitale platformen en activaties op evenementen en spot- advertising. Wij staan open om op dit gebied te investeren en samen met mediabureaus en adverteerders de kennis op dit gebied te vergroten.”

 

Wat is het laatste nieuws?

“Onze nieuwe 538 The Beat of the Moment-campagne gaat medio juli van start. We gaan experimenteren met verschillende campagne mechanieken, multimediaal ingezet. Mobiel, Web, evenementen, co-creatie met onze doelgroepen, data opbouwen en nog veel meer.”

 

www.538groep.info

Posted on July 1, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top