Over vijf jaar geven adverteerders wereldwijd meer uit aan reclame op internet dan op televisie. Een voorspelling die PWC maakt in zijn Global Entertainment & Media Outlook.

De verwachting van PWC is dat de wereldwijde bestedingen aan internetreclame in 2018 op 194,5 miljard zullen staan, nog ‘maar’ 20 miljard dollar achter op TV-reclame.

Het kantelpunt zal ergens in 2019 moeten plaatsvinden. De bestedingen aan internetreclame zullen dan de TVbestedingen voorbij gaan.

De toenemende internetdichtheid is het belangrijkste fundament voor de groei van internetreclame. Ennél van Eeden, mediaspecialist bij PwC: “In 2018 heeft meer dan de helft van de wereldbevolking, 55 procent, toegang tot mobiel internet op smartphones en tablets. Omdat consumenten steeds meer 24/7 online kunnen en willen zijn, volgen de reclamebudgetten vanzelf.” Van Eeden wijst vooral op de groei van mobiele, digitale advertenties. “Jaarlijks groeit het advertentiebudget voor mobiele apparaten met meer dan twintig procent. Vooral bestedingen aan videoreclame, denk aan YouTube, groeien het hardst binnen deze categorie.”

 

 

Niet heel verrassend natuurlijk; we zien al jaren dat de internetbestedingen sterker stijgen t.o.v. andere mediumtypen. Het is een conclusie op een trendontwikkeling die al een tijd gaande is. Interessant is wel dat 2019 het jaar zal zijn wanneer dit staat te gebeuren.

Wat wij ons hierbij afvragen is; ‘Welke bestedingen scharen wij in 2019 nog onder internetreclame en welke onder TV-reclame?’.

Internet en TV komen steeds dichter tot elkaar, een vorm van digitalisering die ervoor zal zorgen dat het onderbrengen van bestedingen er over vijf jaar heel anders uit kan zien. Anders dan de voorspelling die nu is gedaan.

Een goed voorbeeld van digitalisering is Programmatic buying dat nu nog alleen voor Online advertising wordt gebruikt. Deze techniek zal binnen enkele jaren ook voor TV en Radio bruikbaar zijn. Specifieker de doelgroep bereiken en het verzamelen van profieldata is dan crossmediaal mogelijk en toepasbaar. Voor een goed conversie-attributiemodel is dit bijna een ideaalplaatje.

Dat internet en TV dichter tot elkaar komen is ook te zien bij mediabureaus. Bij Initiative komt dit tot uiting in de introductie van AV-planning. Bij AV-planning worden TV en Online Video gekoppeld vanuit het inzicht dat het bereik en de effectiviteit van audiovisuele campagnes geoptimaliseerd kunnen worden door de TV-campagne deels te vervangen of aan te vullen met Online Video (prerolls). Middels diverse tools, wordt er per doelgroep bekeken of zij bovengemiddeld Online Video consumeren. O.a. op basis van die uitkomst wordt er steeds vaker naast TV, Online video geadviseerd. Kortom; meer bereik voor hetzelfde campagnebudget.

 

 

 

Is Online video een nieuwe vorm van TV en worden de bestedingen in 2019 onder TV geschaard, of worden TV-bestedingen door de digitalisering onder Online geschaard? Dat gaat ook op voor radio. Als je radio luistert via je PC, hoor je dan een internetcommercial of een radiocommercial? Het kan beiden kanten op. Uiteindelijk is dat niet van belang. Het gaat om de optimale integratie van mediumtypen én boodschap. Niet over vijf jaar, maar zo snel mogelijk. Uiteindelijk versterken beide elkaar om tot het gewenste resultaat of campagnedoelstelling te komen.

TV is voor de meeste doelgroepen nog steeds het meest kostenefficiëntie medium om bereik en herkenning te realiseren. Internet om te kunnen sturen op informatievoorziening en ROI.

TV en Internet passen perfect bij elkaar, het is een stelletje dat met de jaren nog meer naar elkaar toe zal groeien. Het leuke is dat wij daar de komende jaren bovenop blijven zitten en u zullen blijven berichten over de meest recente ontwikkelingen. Wij hebben er zin in.

 

Bronnen: Emerce, juni 2014 | PWC, juni 2014

 

Posted on July 1, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top