Alweer meer dan 2 jaar geleden kwam Pinterest op stormachtige wijze het social media landschap van Nederland binnen gesneld. Het medium werd flink gehyped en al snel kreeg iedere social media manager de vraag: “Pinterest.. Moeten we daar niet iets mee?” Maar wat dat dan precies was, wisten er maar weinig. Waar staan we ruim 2 jaar later?

 

Pinterest, wat is dat ook alweer?

Pinterest is een online moodboard waar je mooie plaatjes “pinned”. Je kunt meerdere boards samenstellen waar steeds een specifiek thema centraal staat: trouwen, kleding, make-up, winter etc. Pinterest onderscheid zich door het sterk visuele karakter van bijvoorbeeld een Facebook. Waar het om Pinterest draait om communicatie door beeld, heeft Facebook sterkere textuele interactie. Daarnaast zul je op een Pinterest veel mensen volgen die je niet kent, net als Twitter, terwijl Facebook voornamelijk in de eigen vriendkring blijft.

 

Wanneer zet je Pinterest in?

Pinterest is wereldwijd het vierde grootste sociale netwerk ter wereld met naar schatting 250.000.000 leden. In Nederland is het natuurlijk niet het grootste social media platform. Sterker nog, het is enigszins niche (ruim 300.000 leden, waarvan de helft dagelijks actief). Maar dit hoeft zeker geen reden te zijn om weg te blijven van Pinterest. Mensen kiezen hun eigen social mediamix. Ze gebruiken niet meer 1 of 2 kanalen, ze gebruiken er een heleboel. Daarom is het belangrijk om óók op Pinterest aanwezig te zijn. Deze gebruikers zijn immers super engaged en hebben vaak een grote achterban. Maar er zijn doelgroepen en doelstellingen waar Pinterest zich beter voor leent dan anderen. Zo is Pinterest erg relevant als je je richt op vrouwen 25+. Als je klanten wilt inspireren, een behoefte wilt creëren of een band op wilt bouwen; heeft Pinterest ook zeker een toegevoegde waarde.

 

Wat zijn de belangrijkste elementen van een goede Pinterest pagina?

Relevante en actuele boards

Alle boards moeten voorzien zijn van eenzelfde soort titelformat en bij elk board dient een thema centraal te staan (herfst, Sinterklaas, zomer). De cover van het board moet een inspirerende sfeerfoto zijn. Het is ook belangrijk om niet te veel boards te hebben en de pagina op een regelmatige basis bij te houden. Dat wil zeggen dat er geen gedateerde content te vinden is, zoals een zomer board in de winter.

Pakkende teksten

Voorzie ieder board, iedere pin van een pakkende beschrijving. Dit werkt niet alleen goed in zoekresultaten, maar zorgt ook voor meer engagement en inspiratie. Nu zie je nog vaak teksten als: “jurk van merk X”. Waar het eigenlijk zou moeten zijn: “schitter de hele zomer door met dit fantastische jurkje van merk X! Leuk om te combineren met een leren jack en ballerina’s”.

Afwisseling van product- en sfeerbeeld

De inhoud van het board is een afwisseling van producten van het merk en sfeerfoto’s. Het board hoeft niet uitsluitend uit foto’s van merk (producten) te bestaan. Als het binnen de juiste sfeer past en het merk wordt uitgestraald, mogen er best foto’s uit een externe bron gebruikt worden.

Koppeling met website

Zorg ten slotte dat je website een Pinterest-koppeling heeft. Dat wil zeggen dat men met één druk op de knop content van je site kan delen op Pinterest. Dit is niet alleen goed voor sitetraffic, maar maakt je zichtbaarheid op Pinterest ook groter.

 

Hoe zet je binnen 10 stappen een goede Pinterest pagina neer?

  • Stap 1: analyse van de huidige pagina en wat te behouden
  • Stap 2: selecteren van relevante en actuele thema’s voor boards
  • Stap 3: jaarkalender met boards opstellen
  • Stap 4: teksten formuleren voor beschrijving individuele boards
  • Stap 5: visuele stijl van individuele boards formuleren, d.m.v. key visual
  • Stap 6: selecteren van producten voor boards
  • Stap 7: inventariseren en selecteren van sfeerbeelden
  • Stap 8: positionering van pins bepalen
  • Stap 9: tekstbeschrijvingen individuele pins uitschrijven
  • Stap 10: positionering boards bepalen

Kortom, zo moeilijk is het niet! Met een kleine investering van tijd kun je al op een zeer effectieve manier Pinterest inzetten. What’s next? In Amerika wordt momenteel advertising uitgerold en dit komt naar verwachting volgend jaar ook naar Nederland. Dat zal gevolgen hebben voor het gebruik van het platform en de manier waarop adverteerders met hun pagina kunnen omgaan. Hoe dat er precies komt uit te zien is nu nog onduidelijk, maar natuurlijk houden we u op de hoogte!

 

 

Posted on May 22, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top