EurovisieHet Eurovisie Songfestival: wat betekent verlies?

Het Songfestival ligt alweer even achter ons en… het ging niet goed. Dat kunnen we toch wel stellen. MAAR het gaf ons een wel alibi eens te kijken wat de uitschakeling van Trijntje voor gevolgen had voor de kijkcijfers in vergelijking tot andere (soms succesvollere) jaren. Wat is de invloed van verlies?

Sinds het Eurovisie Songfestival in 2004 overging naar een systeem met voorrondes om het aantal deelnemers in de finale enigszins binnen de perken te houden, zijn de Nederlandse prestaties niet echt om over naar huis te schrijven. Sterker nog, van 2005 t/m 2012 waren ze om te huilen; niet één vaderlandse deelnemer wist in die periode door te dringen tot de eindstrijd op zaterdagavond. Met de beslissing om niet langer B-artiesten af te vaardigen maar te kiezen voor erkende nationale toppers (de Toppers zelf maakten in 2009 hun naam niet echt waar met een 17e plaats in de halve finale) kwam er een einde aan die negatieve trend. Anouk werd negende in 2013 met Birds en de Common Linnets behaalden vorig jaar met een tweede plaats zelfs de beste prestatie sinds Teach-In er in 1975 met de overwinning vandoor ging. Helaas kon Trijntje Oosterhuis dit jaar geen vervolg geven aan deze successen; ze werd in de halve finale kansloos uitgeschakeld.

Het ontbreken van Nederlandse deelname was duidelijk zichtbaar in de belangstelling voor de finale op 23 mei jl. De echte liefhebber schakelt toch wel in en met bijna twee miljoen kijkers van zes jaar en ouder was het Songfestival het best bekeken programma van dat weekend. Vergeleken met de halve finale op dinsdagavond was dat echter aan de magere kant: gemiddeld keken daar een kleine 3,3 miljoen mensen naar. Op het moment dat Trijntje haar nummer Walk Along vertolkte waren dat er zelfs 3,8 miljoen.

In 2014, toen Ilse de Lange en Waylon alleen Conchita Wurst voor zich hoefden te laten, trok de finale meer dan 4,8 miljoen Nederlandse kijkers en de deelname van Anouk lokte in 2013 ruim 4,6 miljoen mensen naar (toen nog) Nederland 1. Beide uitzendingen realiseerden een marktaandeel van circa 63%, dit jaar was dat slechts 36%.

De conclusie is dan ook makkelijk te trekken: de Nederlandse deelnemer moet zich plaatsen voor de finale van het Songfestival om de kijker massaal naar de uitzending te lokken. In deze periode van bezuinigingen voor de Publieke Omroep is het jaarlijkse evenement nog één van de weinige zekere grote publiekstrekkers. Het is dan ook in alle opzichten voor de NPO van belang dat volgend jaar weer een artiest en een liedje worden gevonden die wel kansrijk zijn om zich te plaatsen voor de eindstrijd.

Grafiek Eurovisie

 

Posted on June 17, 2015 in Blog

Share the Story

Back to Top