Startpagina 1998 crop

‘Gouwe Ouwe’ in media: Startpagina.nl

In onze nieuwsbrieven zetten we steeds een gouwe ouwe in het zonnetje. Een tijdschrift, programma of mediumtype dat zich met succes staande heeft gehouden in de het snel veranderende medialandschap. Want met alle innovaties die het medianieuws domineren, vergeten we wel eens de ‘pareltjes’ van vroeger. Hoe gaat het daar mee? Staan ze nog steeds zo sterk in de markt?

Deze keer: Startpagina! Want ja, wie maakt hier nog gebruik van?

Terug in de tijd

We gaan eerst even een stukje terug in de tijd. In 1969 werden de eerste stappen op ‘het internet’ gezet.  Dat was toen nog een heel klein netwerk, want het verbond slechts twee universiteiten in Amerika met elkaar. Maar in de jaren erna werden daar steeds meer netwerken op aangesloten, in ‘82 werd er overgestapt op een nieuwe techniek en het internet zoals we het nu kennen was geboren. In ‘96 was het internet bijna bij iedereen bekend.

Startpagina ging al in 1998 van start en is opgericht door Durk Jan de Bruin en een paar vrienden.  Startpagina.nl was tijdens de opkomst van internet tussen 2000 en 2005 één van de best bezochte Nederlandse websites. Doordat De Bruin zich voordeed als een hobbyist die vanuit een zolderkamertje werkte, kon hij veel mensen zover krijgen om zijn pagina als startpagina in te stellen. Dit verklaart voor een deel de enorme groei. Ook gaf hij vaak aan dat het hem niet om het geld te doen was en startpagina.nl niet wilde verkopen. Het concept werd een groot succes en vele vrijwilligers hielpen mee met het opzetten van dochterpagina’s.

Eén van de meest gebruikte functies op de homepage is de zoekbox van Google. Google was dan ook geen concurrent, maar een ‘vriend’. Google leverde ook heel veel traffic op naar de dochterpagina’s. Beide merken leken op elkaar: simpele layout, sterke focus op één activiteit (zoeken) en altijd de gebruiker centraal. Commercie volgde bij beide merken pas toen het model om de klant tevreden te stellen was geperfectioneerd.

En nu

In 2005 telde startpagina.nl zo’n 4500 startpaginadochters en stond Startpagina op de 2e plaats op de lijst van best bezochte websites. Het aanbod groeide in die jaren daarna enorm waardoor in 2010 de populariteit iets af nam; Startpagina.nl was teruggezakt naar de 19e plaats. In dat jaar kwam wel de 6000ste dochter online! Toch had de Bruijn zijn startpagina al in april 2000 verkocht voor vermoedelijk 13 miljoen euro aan uitgeversconcern VNU (inmiddels Sanoma Media).

Er zijn tegenwoordig vele klonen van Startpagina te vinden, die bijna allemaal door vrijwilligers worden bijgehouden. Geen van allen echter hebben het succes van Startpagina weten te benaderen.

In 2015 is Startpagina.nl gezakt naar de 55e plaats van best bezochte websites in Nederland.

Posted on September 24, 2015 in Blog

Share the Story

Back to Top