Google+: wat moet je er mee?

 

Google+

 

Sommigen noemen het ghost town, anderen zijn ervan overtuigd dat Google+ de toekomst heeft. De geruchten dat investeringen in het platform op een laag pitje zijn gezet, worden door Google zelf tegengesproken. Het beeld dat Google+ een tweede Facebook moet worden, wordt echter ook tegengesproken. Dus: wat moet je er mee? Of eigenlijk: moet je er überhaupt wat mee?

 

Het Google ecosysteem

Het antwoord is ja. Je moet er zeker wat mee! Niet per se omdat de functies binnen het platform zo fantastisch zijn of omdat er zoveel gebruikers zijn (3,3 miljoen in Nederland waarvan 1 miljoen dagelijks actief), maar omdat Google+ onderdeel uitmaakt van het Google ecosysteem. Google+ is namelijk ook Google search display, Gmail en YouTube. Door het versterkend effect dat deze platformen op elkaar hebben, heeft Google+ bestaansrecht.

 

GooglePlus2

 

Integration is salvation

De integratie van de verschillende Google-platformen is de redding van Google+. Waar zie je die integratie terug?

Search & Gmail

Als je op Google zoekt naar specifieke keywords en je als merk daar recentelijk nog een Google+ post over geplaatst, dan kan deze organisch terug komen in je zoekresultaten. Deze post kan ook iemand die geen Google+ account heeft zien, hoewel de kans groter is dat je de post ziet als je zelf de pagina volgt of indirect verbonden bent aan de pagina. Daarnaast wordt in advertenties van jouw merk je aantal Google+ volgers weergegeven. Dit heeft een positief effect op conversies. Het mooie van deze functies is dat iemand niet zelf Google+ hoeft te hebben om te kunnen profiteren van jouw aanwezigheid als merk op het platform. In Gmail kan jouw post ook organisch worden weergegeven op basis van de content van jouw email. Bijvoorbeeld: je Google+ post wordt weergegeven naast een door jou verstuurde nieuwsbrief.

Display

Google+ posts kunnen nu ook worden aangejaagd binnen het Google Display Network. Het is vergelijkbaar met een page post ad op Facebook. Je kunt gewoon de normale targeting-opties gebruiken, alleen de uiting verandert. Je kunt ook interacteren met de post, maar hiervoor moet je wel met een Google+ account zijn ingelogd.

YouTube

Nog niet zo lang geleden heeft Google ingesteld dat je bij het aanmaken van een YouTube kanaal verplicht ook een Google+ pagina aan moet maken. Daarnaast moet je nu ingelogd zijn met je Google account om te kunnen reageren op een video. Jouw reactie wordt ook als een post op je Google+ pagina gezet. Daarnaast is het delen van een video op een kanaal ook automatisch een Google+ post.

 

Let’s get started!

Het actief onderhouden van je Google+ kanaal als merk, heeft dus meerdere voordelen. Het belangrijkst is dat je jouw (toekomstige) klanten zo goed mogelijk serviced. Google+ kan daar van toegevoegde waarde zijn, zelfs al gebruikt een klant zelf geen Google+. Dat is het mooie van dit kanaal. Maar het is belangrijk om eerst de basis op orde te hebben. Begin met het goed inrichten van je account: zorg dat het er verzorgd uitziet, alle accounts zijn gekoppeld en de pagina is geverifieerd etc. Dan kun je beginnen met posten. Om te starten is het prima om je Facebookcontent door te plaatsen. Dan begint het analyseren: wat werkt wel en wat werkt niet? Waar kun je verbindingen leggen met de andere platformen binnen het Google ecosysteem? Kijk wat werkt voor jouw merk, met de resources die je hebt. Met kleine inspanningen kun je al veel winnen. En voor de criticasters: probeer het eens 😉 Wie weet wordt je nog verrast!

Posted on December 1, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top