Op 6 februari maakte Google bekend één van de grootste wijzigingen in vele jaren door te voeren in AdWords:  Enhanced Campaigns. Wat zijn Enhanced campaigns? Waarom Enhanced Campaigns? Wat gaat er veranderen? En het belangrijkste: wat zijn de voordelen?

 

Wat?

Met behulp van de Enhanced Campaigns is het mogelijk om consumenten te bereiken met een advertentie die aansluit bij de context, locatie, tijd van de dag en het apparaat dat men gebruikt om te surfen op het internet. Tegenwoordig switchen consumenten regelmatig tussen mobiel internet, internet op de tablet en internet op de desktop. Waar het in het verleden mogelijk was om verschillende apparaten te targeten met meerdere campagnes, is het nu mogelijk om dit allemaal binnen één campagne te doen.

 

Waarom?

Door Enhanced Campaigns kan het online gedrag van de potentiële consument beter in kaart worden gebracht. Op campagneniveau kan op basis van zowel apparaat, locatie van de gebruiker en het moment van de dag een aanpassing van het standaard cpc-bod (Cost per Click) ingesteld worden.

 

Evolutie van het digitale landschap

Iedereen is online via een groot aantal verschillende apparaten

Ons gedrag past zich hierdoor aan… en zo ook onze verwachtingen

Marketeers moeten hierdoor met veel dingen rekening houden…

 

 

…maar de context waarin de gebruiker zich bevindt leidt ook tot nieuwe mogelijkheden

 

 

Voordelen

·         Enhanced Campaigns maakt adverteren op verschillende apparaten eenvoudiger, krachtiger en beter meetbaar

·         Deze wijzigingen betekenen betere resultaten voor adverteerders. Betere optimalisatie mogelijk vanwege betere klantinzichten. Door inzicht op basis van apparaat, locatie van de gebruiker en moment van de dag kan er beter ingespeeld worden op de behoefte van de potentiële consument. 

·         Slimmere advertenties (juiste advertentie op basis van gebruikerssituaties en apparaat mogelijkheden)

·         Geavanceerde rapporten (van locaties, tijd en apparaat)

·         Krachtige marketinghulpprogramma’s (biedingen voor verschillende apparaten, locaties en tijdstippen)

·         Meten van telefoontjes vanaf mobiele advertenties

·         Eerste stap richting multi device tracking (bv oriëntatie op mobiel en afsluiten op laptop thuis inzichten).

 

 

Nadelen

·         Biedingen op alleen tablets zijn verleden tijd. Tablets vallen nu samen met desktops.
Stel een adverteerder heeft een beperkt budget en weet dat een campagne gericht op tablets momenteel een lagere CPC en CPA heeft dan dezelfde campagne gericht op computers/laptops. Waar hij eerst al zijn budget kon inzetten op tablets, wordt hij gedwongen het budget te verdelen over tablets en computers/laptops. Hierdoor wordt zijn budget minder efficiënt ingezet.

·         Tablets en desktops worden als één gezien, dat betekent dat je website ook goed zichtbaar moet zijn op  tablets. In sommige gevallen betekent dat het opnieuw designen van de site

·         Mobiele apparaten zijn niet meer individueel te targeten omdat  computers/tablets niet zijn uit te sluiten, dit zal waarschijnlijk zorgen voor een stijging van de CPC op mobiele apparaten. De CPC op mobiele apparaten lag over het algemeen lager dan op desktops/tablets.

 

 

Case
Stel je hebt een Pizzeria. Iemand die om 13.00 uur een advertentie ziet op zijn desktop bevindt zich in een andere omgeving met andere intenties dan iemand die om 20.00 uur onderweg is en met zijn mobiel naar een pizzeria zoekt. “Signalen zoals locatie, tijdstip en de mogelijkheden van het gebruikte apparaat zijn steeds belangrijker geworden bij het weergeven van de juiste advertentie.” Door Enhanced Campaigns kan er dus ook echt beter op de behoefte van de potentiële consument worden ingespeeld.

Of je hebt bijvoorbeeld  een winkel, dan kun je het bod voor advertenties vertoond aan iemand die zich binnen een kilometer van je winkel bevindt hoger maken dan een bod voor advertenties vertoond aan iemand die zich verder van je af bevindt.

 

Door het sterk toenemende gebruik van tablets en smartphones is het van belangrijk dat uw website daar klaar voor is. Nu Google daar ook via Adwords extra op inspeelt met Enhanced Campaigns, wordt dat alleen nog maar belangrijker.

 

 

www.reprisemedia.nl

Posted on March 7, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top