Geovision: alle data geografisch geordend

 

Datavisualisatie- en analyse in een Google Maps omgeving

Data gaan pas leven als ze op een visuele en aantrekkelijke manier ontsloten worden. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de enorme dataset van het Centraal Bureau voor Statistiek. Mediabrands Marketing Sciences maakt die nu inzichtelijk door de data op de kaart van Nederland te plotten. Maar ook andere datasets kunnen worden geüpload. Zo maakt GeoVision het mogelijk allerlei geografische analyses te maken binnen de vertrouwde Google Maps interface.

Menno van der Steen, Chief Data & Tech Officer bij Mediabrands: “Het was altijd al mijn droom om een intelligente geo-analyse tool te ontwikkelen. Een tool waarin je niet alleen data kunt visualiseren en filteren, maar ook allerlei analyses kunnen worden gedaan. Data is immers vaak moeilijk te duiden zonder visualisatie. Daarnaast geeft een kaart meteen heel veel relevante extra informatie”.

De versie die wij publiek online zetten ontsluit, voor zover wij weten, voor het eerst in Nederland alle relevante CBS-data. Onze klanten kunnen bijvoorbeeld CRM-data en andere data met een geo-karakter koppelen. Daar voegen wij vervolgens alle regionale media, outdoorvlakken, eventlocaties, verkeersinformatie, concurrenten, CBS-data, distributiedata, etc aan toe. Vervolgens kunnen interessante analyses worden gemaakt. Dan kun je bijvoorbeeld zien:

  • waar de meest waardevolle klanten wonen,
  • wat voor socio-demografisch profiel zij hebben,
  • welke (concurrerende) winkels daar in de buurt zijn en dus welke boodschap het best kan worden geserveerd in dat gebied,
  • of zij online of offline kopen,
  • en welke regionale media het best kunnen worden ingezet

 

Optimalisatie van regionale targeting

Retailers en etailers kunnen zien waar de meeste kopers van herenmode bijvoorbeeld wonen, waar de meeste A-merken worden gekocht en waar en wat men vooral online en in de fysieke winkel koopt. Ook kan de tool mediaplannen visualiseren: waar wordt het meest geklikt op online uitingen, waar is de conversie het hoogst? In welke gebieden moet meer aandacht worden besteed aan marketinginspanningen? Dit kan vervolgens worden meegenomen in de marketingstrategie.

 

Geovision.marketingsciences.nl

De data in deze tool komen uit de wijken- en buurtenkaart van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Zo kunnen wij de bevolkingsdichtheid bekijken, gebieden waar de meeste tieners wonen selecteren, waar het meest verdiend wordt of waar de vergrijzing het meest heeft toegeslagen…

 

Wist-u-datjes

Uit de CBS dataset kunnen meteen leuke inzichten gehaald worden. Achter deze data zitten interessante verhalen en hypotheses die getoetst kunnen worden. Zo is de Schildersbuurt in Den Haag de wijk met de hoogste bevolkingsdichtheid van Nederland. Logisch dat daar wat sneller irritatie is bij burengerucht. In Rustenburg en Oostbroek hebben autoverkopers uitstekende zaken gedaan: die gemeenten hebben de hoogste dichtheid van personenauto’s van het land. Huishoudens in het gelovige Urk zijn met 3,4 personen gemiddeld het grootst. Werk aan de winkel voor Durex dus… Daar tegenover staan de huishoudens in het nuchtere (en minder romantische?) Groningen met gemiddeld slechts 1,6 personen.

Hoewel op IJburg, dat bekend staat als de kraamkamer van Amsterdam, eenderde van de inwoners jonger dan 14 jaar is, wonen in de Indische buurt west meer kinderen per vierkante meter. Duidelijk dat de woningen daar een stuk kleiner zijn. In Laren vinden we het hoogste percentage 65 plussers (30%) en het laagste percentage 15 tot 24 jarigen. Een sterk vergrijzend deel van Nederland dus, met waarschijnlijk hoge Omroep Max kijkcijfers. Niet onverwacht is Urk het andere uiterste -met 8% van de bevolking relatief de minste ouderen- door het hoge percentage kinderen jonger dan 14 jaar.

Amsterdam staat bekend om haar bedrijvigheid met bijna 100.000 bedrijven die er zijn gevestigd. Toch zijn Laren, Vlieland en Texel met respectievelijk 0.16, 0.15 en 0.14 bedrijfsvestigingen per inwoner de bedrijvigste gemeenten van Nederland!

 

Klik hier voor de openbare versie van GeoVision en aarzel niet contact met ons op te nemen om te kijken naar de verdere mogelijkheden.

 

 

 

Posted on December 19, 2017 in Blog

Share the Story

Back to Top