Ik ben iemand die wel van een spelletje houd! Als kind al had ik zo’n mooie Commodore 64  waar je  met behulp van een cassettebandje een spel kon laden. Dat duurde gemiddeld een half uur waarna je met een beetje geluk je spel kon gaan spelen (dat je net had gekocht bij de Free Record shop). Ik zeg “met een beetje geluk”, omdat in de helft van de gevallen mijn Commodore een ‘syntax error’ gaf nadat je een half uur smachtend had zitten wachten om aan de slag te gaan met je nieuwe spelletje.

Mijn dochter van 11 kent dat niet; zij is gewend dat alles start met een druk op de knop. Zo zie ik haar soms driftig spelen op de Wii en natuurlijk de app-store afstruinen op zoek naar de nieuwste games. Laatst kwam ze met lichte paniek in haar ogen vragen welke kleuren er bij een logo van een groot bedrijf hoorde dat zij mij op haar telefoon liet zien. En of ik snel kon antwoorden, want anders werd ze drie minuten ‘on hold’ gezet en mocht ze niet verder spelen.

Best slim om kids op deze manier bezig te laten zijn met je merk en de merkherkenning er al van jongs af aan in te bakken. Adverteren in en rondom games is natuurlijk niet nieuw en kan op allerlei manieren. Een bekende vorm van  adverteren in video games is ‘in game advertising’ (IGA). De eerste commerciële in game advertisement stamt uit 1991 toen in de game James Pond 2 reclame werd gemaakt voor Penguin biscuits. Volgens een artikel in het Britse magazine PC-gamer, verkocht Penguin Biscuits na het uitkomen van de game voor het eerst in de geschiedenis meer koekjes dan haar concurrent KitKat. Sindsdien is de business uitgegroeid van 56 miljoen dollar in 2005 tot, naar verwachting, meer dan 1 miljard dollar dit jaar! Toch zien wij dit soort advertising nauwelijks terug in Nederlandse plannen. Dat heeft een aantal redenen:

–          Een onderschatting van de grootte van het fenomeen ‘gaming’. Wereldwijd is de game-industrie groter dan de filmindustrie en de verkoop van de game GTA 5 leverde in 2 dagen een omzet van 800 miljoen dollar en was daarmee het snelst verkopende entertainment-product aller tijden

–          De misvatting heerst dat gaming voor kids is. Dat is niet het geval; de gemiddelde leeftijd van gamers ligt rond de 30 jaar

–          Grote games worden veelal internationaal ontwikkeld en worden dus vooral voor internationale merken geschikt geacht (terwijl ook lokale targeting mogelijk is)

–          De mogelijkheden van In Game Advertising zijn onbekend bij marketeers

Uiteraard zijn de mogelijkheden om te  adverteren in games natuurlijk veel uitgebreider dan 20 jaar geleden. Tegenwoordig kun je als adverteerder compleet nagebouwde winkels in een game starten waarin de gamer kan afrekenen met echt geld. Zo kun je bijvoorbeeld in het spel EverQuest II pizza’s bestellen bij Pizzahut en de rekening eenvoudig betalen via je maandelijkse abonnement terwijl je ondertussen lekker verder speelt. In 2008 maakte zelfs president Obama gebruik van In Game Advertising om zijn eerste campagne te promoten via de game Burn Out Paradise.

In het verleden betaalden game-ontwikkelaars flinke bedragen om bepaalde merknamen in hun game te mogen verwerken. Die merknamen dragen namelijk bij aan het realisme en dus staan er in voetbalgames echte merknamen  in de virtuele stadions. Nu is het andersom; grote merken staan in de rij om hun merknaam in de populaire games te krijgen en betalen daar flinke bedragen voor. Zij beseffen  dat zij hun doelgroep op een geheel nieuwe wijze kunnen  bereiken.

Als mediabureau maken wij ook graag gebruik van deze advertentiemogelijkheden indien de doelstellingen dit rechtvaardigt. Zo lanceerden wij in 2013 een zeer succesvolle campagne op de Xbox voor de Rabobank waarbij we op zoek gingen naar hoog gekwalificeerd ICT-personeel; echt fanatieke gamers dus. De doelstellingen voor deze campagne werden ruimschoots overtroffen.

Deze week kondigde Sony de virtual reality bril Morpheus voor de Playstation 4 aan. Met de bril wordt het voor gamers mogelijk zich in een virtuele wereld te wanen. De advertentiemogelijkheden zullen hiermee ongetwijfeld een nieuwe fase ingaan en ons dingen laten zien die we 10 jaar geleden nooit voor mogelijk hadden gehouden.

Een ontwikkeling die wij de komende tijd zeker in de gaten zullen gaan houden.

Posted on March 27, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top