Mediatechnologie ontwikkelt zich in razendsnel tempo.

Welke nieuwe advertentiemogelijkheden bieden mediaexploitanten aan adverteerders in 2013?

We vroegen het een aantal gezichtsbepalende mensen bij Sky Radio Group, Sanoma Media, Clear Channel Hillenaar, SBS Broadcasting, NRC Media en Microsoft Advertising.

 

Dennis Landman, Sales Director Sky Radio Group: "In 2012 heeft de Sky Radio Group dé radio-innovatie van het jaar geïntroduceerd: MyRadio, radio die naar jou luistert. In een medialandschap dat steeds meer is gericht op interactieve digitale mogelijkheden biedt MyRadio haar gebruikers online het gemak van radio, met kant en klare stations, maar biedt ze ook interactie door middel van like, dislike en skip-functionaliteiten. Daardoor past MyRadio zich aan aan de smaak van de luisteraar. Bovendien kan men zelf stations samenstellen door verschillende genres te combineren. Tevens is het mogelijk om via social media favoriete tracks en zelfgemaakte stations met vrienden te delen. Daarnaast is het mogelijk om nieuws, weer- en verkeersinformatie en op termijn sport, entertainment en financieel nieuws toe te voegen wanneer de luisteraar dat wil.

Naast audio impressies – inclusief visual – biedt MyRadio in 2013 ook branded stations. De adverteerder kan een eigen station samenstellen, in nauw overleg met onze music directors. Het branded station wordt aangejaagd door promo's op de andere MyRadio stations. De adverteerder heeft hiermee een eigen radiostation, met eigen muziek, content en eigen invulling van commercials.

Natuurlijk biedt de Sky Radio Group MyRadio ook aan in de vertrouwde Powerpakket combinatie, de zogenaamde Plus – Powerpakketten. Hiermee is het mogelijk om naast Sky RadioRadio Veronica en Classic FM óók MyRadio tegen zeer scherpe CPM tarieven per seconde in te zetten."

 

Henk Scheenstra, Chief Oprations Officer Print bij Sanoma Media: "

Gelukkig hebben we nog steeds veel branding campagnes in onze bladen: hier helpt het natuurlijk dat we een breed portfolio hebben waarmee we veel verschillende doelgroepen kunnen bereiken.

Wat we ook zien is dat plus proposities een groei doormaken de laatste maanden. We hebben voor UPC een hele mooi innovatie gedaan waarbij je beeld en geluid kunt integreren met print.

Ook neemt het aantal crossmediale campagnes fors toe, waarbij wij ook concepten ontwikkelen voor adverteerders. Voor Holland Casino hebben we een prachtige case gemaakt om het casino als een avondje uit voor vrouwen te positioneren:

Echt innovatief zijn ook onze performance partnerships. Hierbij is de vergoeding voor onze media inzet voor een deel gebaseerd op de realisatie van concrete doelstellingen. Dat kan dan sales zijn, of Awareness, Interest of Desire.

Tenslotte zetten we onze media ook in om te participeren in start-ups, en om deze start ups zo harder te laten groeien. Dat doen we metSanoma Ventures. Voorbeelden daarvan zijn Vault79ScoupyTrulyYours en Peerby.

Kortom, er wordt hard geïnnoveerd hier bij Sanoma Media."

 

Jan Wichers, Commercieel Directeur bij Clear Channel Hillenaar: "Buitenreclame is een massamedium dat niet weg te zappen is, veel impact heeft en een hoge contactfrequentie genereert. Het is een sterk medium om de doelgroep op een effectieve manier te bereiken. Er zijn dan ook oneindig veel mogelijkheden om buitenreclame op een originele en effectieve manier in te zetten.
 
Bij Clear Channel Hillenaar hebben we een passie voor buitenreclame en willen we graag blijven vernieuwen. Clear Channel International  – waar Clear Channel Hillenaar onderdeel van is – rolt op het moment het digitale netwerk Play uit. Play biedt een innovatief en creatief platform om digitale boodschappen te presenteren aan de doelgroep. Clear Channel Play verzorgde onder meer de wereldwijde première van de single Give me all your luvin van Madonna op 1500 digitale panelen. Ook bij Clear Channel Hillenaar hebben wij een eerste stap gezet en exploiteren sinds kort zes digitale Abri’s op Amsterdam Centraal Station.
 
Verder staat Clear Channel altijd open voor nieuwe uitdagingen en besteden we veel tijd aan de ontwikkeling van creatieve campagnes. We maken gebruik van de nieuwste technologieën zoals Augmented Reality, 3D techniek en interactieve buitenreclame. Onze lange termijn investering in onderzoek geeft continu inzicht in de effectiviteit van buitenreclame. Sinds vorig jaar kunnen we als buitenreclame exploitant dankzij het nieuwe Buitenreclame Onderzoek veel meer vertellen over het bereik van buitenreclame.

Steeds meer adverteerders en mediabureaus doen daar hun voordeel mee omdat ze zien dat Clear Channel groots is in bereik en contactfrequentie. Hierdoor kunnen ze heel effectief plannen en buitenreclame verantwoord opnemen in hun mediamix. In 2012 zijn wij nummer 1 out-of-home exploitant in het Adformatie Kerstrapport geworden en ook in 2013 staan wij klaar voor onze klanten en proberen wij deze mooie titel te behouden."

 

Edwin Valent, Chief Creative Officer bij SBS Broadcasting: “Voor SBS is het belangrijk om de kwaliteit van de kijkervaring en de kijkmogelijkheden voor de consument zo optimaal mogelijk te maken. Om die reden investeert SBS in digitaal. Dit brengt ook voor de adverteerder een reeks aan nieuwe mogelijkheden met zich mee. Zo hebben we net, in navolging van SBS6+Net5+ gelanceerd, een interactieve kijkervaring op het tweede scherm gedurende primetime met elke avond een live redactie.

Naast SBS6 en Net5 krijgt ook Veronica snel een eigen tweede scherm applicatie. Een adverteerder kan met diverse mogelijkheden op het tweede scherm adverteren. Daarnaast bieden we ook de +spot aan waarmee een adverteerder zijn boodschap op televisie tot een directe actie op tablet of pc kan doorvertalen, voor een optimale conversie.

Voor wat betreft de mogelijkheden is het belangrijk de kijker een optimale on demand ervaring te bieden. Kijk.nl is in januari live gegaan met ook daarin kijk eerder, waarmee we de kijker de unieke mogelijkheid bieden een programma te kijken voordat het op televisie wordt uitgezonden.

Door de investering in deze platformen kunnen we full media formats aanbieden waardoor een adverteerder een passende optimale boodschap op elk platform kan vertellen. Je gaat dieper in op de kijkbeleving en als adverteerder maak je meer contact dan alleen de uitzending op televisie."

 

Martijn Standaart – Commercieel Directeur NRC Media: "Het gaat ons al jaren niet meer om het echte pushen van de reguliere advertentieformaten, we kijken met de adverteerder en mediaburo naar de doelstelling.

Afhankelijk van deze doelstelling komen we met een plan, daar zal ook vaak 'reguliere' advertising in zitten maar dan op andere formaten, maar kan net zo goed een online strategie zijn of het organiseren van een specifiek event. De klant wil graag resultaat en interactie met de doelgroep, dat kunnen wij faciliteren.

We lanceren een aantal nieuwe producten, we komen met NRC Reader, iedere dag 8-10 artikelen in een nieuwe app, interactieve versie van DeLUXE op iPad, deze producten bieden veel mogelijkheden tot interactie. "

 

Jeroen Verkroost – Country Manager Microsoft Advertising: "Microsoft Advertising introduceert in 2013 veel innovatie op advertising gebied, gedragen door de golf van nieuwe consumentenproducten die Microsoft aan het einde van 2012 introduceerde.

2013 is het jaar waarin bijvoorbeeld Windows 8 en Windows Phone echte tractie zullen krijgen onder consumenten, op een schaal die het heel interessant maakt om ze te integreren in de communicatiestrategie.

Even concreet: natuurlijk hebben en houden we een enorm bereik onder Nederlandse internetgebruikers via een website als MSN.nl – 1,5 miljoen gebruikers per dag – waarvan 6 februari een compleet nieuwe, responsive MSN site wordt gelanceerd, met targeted advertising mogelijkheden.

Groot nieuws zijn de mogelijkheden die we bieden op Windows Phone – waar we niet alleen mobiele ad views kunnen aanbieden maar nu ook branded content, via eigen branded apps voor merken. Op nieuwe PC’s en tablets kunnen merken niet alleen branded apps lanceren, maar zelfs in het hart van Windows 8 opgenomen worden door integratie in veel gebruikte apps zoals bijvoorbeeld Nieuws en Weer, die standaard op elke PC worden meegeleverd.  

Ook op TV komt veel innovatie, onder meer via Xbox, waarmee we online video advertising naar full-HD en surround op het mooiste scherm in huis brengen. Voor het eerst is daar nu de mogelijkheid om via de Xbox ad met twee kliks uit te komen op de volledige websitevan het merk, direct op de Xbox beschikbaar voor interactie met de doelgroep.

Daarnaast kunnen TV campagnes met Second Screen worden verrijkt, via ons nieuwe Mediasynced partnership. Alleen op Microsoftsites kan een koppeling gelegd worden tussen Rich Media advertising en de TV spot campagne, waardoor de rijke advertentie gegarandeerd verschijnt zodra de commercial op TV getoond wordt, in een kwalitatieve omgeving.

Binnen Skype wordt het voor het eerst mogelijk om getarget het grootste deel van de consumenten te bereiken op basis van onze eigen, diepe Skype profiel informatie voor targeting. Consumenten die meer dan gemiddeld geinteresseerd zijn in reizen en online producten, en die we vanaf nu ook op Android en iOS kunnen bereiken met onze Skype apps op die platformen."

Posted on February 5, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top