Het zijn roerige tijden in social media land. Uit onderzoek van Newscom Research & Consultancy blijkt dat de groei van Facebook afvlakt, terwijl ze net hun nieuwe dienst “the social graph search” hebben geïntroduceerd. Dit is slechts een voorbeeld van de ontwikkelingen die gaande zijn in Social Media-land. Ontwikkelingen, die gepaard gaan met veel nieuwe kanalen, die telkens een gat zien om in te springen. Een mooi moment om de cijfers en feiten rondom Social Media in Nederland even op een rijtje te zetten.

Facebook

Facebook staat op nummer 1 in Nederland met 7,9 miljoen gebruikers. Hiervan zijn er 5 miljoen dagelijks actief. Van 2011 tot 2012 nam het aantal gebruikers toe met 45%. De groei vlakt echter af. De meerderheid van de gebruikers is vrouw en is tussen de 18 en 34 jaar.

Hyves

Met 9,8 miljoen profielen in Nederland, lijkt Hyves nog steeds best groot. Het aantal dagelijkse gebruikers is echter nog maar 300.000. Dit was afgelopen jaar nog drie maal zo hoog. Nu zijn voornamelijk nog vrouwen van 34+ en kinderen actief op Hyves.

Twitter

Twitter blijft stabiel met 3,3 miljoen gebruikers in Nederland. Hiervan maakt bijna de helft dagelijks gebruik van het medium! Per dag worden er gemiddeld 5 miljoen Nederlandstalige tweets verstuurd. Over het algemeen zijn er iets meer vrouwen actief.

LinkedIn

Momenteel gebruiken 3,9 miljoen Nederlanders LinkedIn, waarvan 0,4 miljoen dagelijks. Er zijn gemiddeld meer mannen actief en de leeftijdsgroep 25-34 jaar is het best vertegenwoordigd.

Pinterest

In Nederland heeft Pinterest nu gemiddeld 200.000 unieke bezoekers per maand, maar dit blijft groeien! Zo’n 90% van de gebruikers is vrouw en de meeste gebruikers zijn 25-44 jaar.

Youtube

YouTube staat qua omvang op plaats twee in Nederland met 7,1 miljoen gebruikers. Het dagelijks gebruik ligt echter relatief nogal laag met 0,9 miljoen gebruikers per dag. Het aantal gebruikers is stabiel. Over het algemeen zijn er iets meer mannen actief dan vrouwen.

 


 
Bron: Marketingfacts
 

Nieuwkomers

Met alle aanpassingen van Facebook, het uitblijven van succes van Google+ zien we steeds meer nieuwe kanalen tevoorschijn komen. Vine is vergelijkbaar met Instagram, maar dan met video’s.  Je kunt met de app gemakkelijk leuke filmpjes maken. Met een beetje creativiteit, kun je hier nog ver mee komen.

 

Path is al wat langer actief en is alleen toegankelijk vanaf je mobiel. Je kunt slechts een select aantal contacten aanmaken, waardoor een wat intiemer netwerk is. Path biedt je de mogelijkheid je hele leven vast te leggen op een wijze vergelijkbaar met de Facebook Timeline.

Een serieuze nieuwkomer die wel eens concurrentie zou kunnen gaan vormen voor Facebook en Twitter is Pheed. Pheed combineert de sterke elementen van Facebook met die van Twitter. Daarnaast bieden ze nog de interessante mogelijkheid om mensen te laten betalen om je content te bekijken. Je kunt hierbij denken aan het uitzenden van een concert via Pheed, waarvoor mensen een klein bedrag betalen om deze te bekijken. Sterren als Miley Cyrus, Diddy en Paris Hilton zijn al flink actief op het nieuwe platform, maar ook de eerste BN’ers zijn inmiddels gesignaleerd, waaronder voetballer Ryan Babel . Wordt Pheed het nieuwe Facebook? Wie weet! Het is in ieder geval een platform om in de gaten te houden.

Feit is, dat je ieder keer kritisch heel moet kijken naar je doelen en je doelgroepen om het best passende platform te benutten.

 

Databron: Marketingfacts

Posted on March 6, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top