Facebook Atlas, de volgende uitdaging voor de digitale organisatie!

facebook-logo

Het is u misschien niet ontgaan; onlangs heeft Facebook haar – van Microsoft overgenomen – advertentie-platform ‘Atlas’ opnieuw gelanceerd. Het platform is van de grond af opnieuw opgebouwd en biedt door het gebruik van Facebook Connect i.p.v. cookies adverteerders een aantal unieke mogelijkheden. Onze Spring Creek collega’s zetten ze op een rijtje:

– In tegenstelling tot andere advertentieplatformen kan bij Atlas de customer journey van desktop naar mobiel device (en vice versa) gevolgd worden. Door de explosieve groei van smartphones en tablets is dit natuurlijk van essentieel belang

– Naast gedrag kan er nu ook gestuurd worden op interesses; alle likes en andere profielinformatie van Facebookadverteerders kunnen namelijk toegevoegd worden aan advertentiedata en ingezet worden buiten de Facebook-omgeving

– En omdat het mogelijk is om eigen emailbestanden te matchen met Facebookgebruikers (custom audiences) kunnen bestaande klanten / relaties op meerdere devices, binnen en buiten Facebook, getarget en gevolgd worden

Mooi nieuws dus! Maar de online marketeer krijgt er ook een volgende uitdaging bij: advertentieplatformen zijn van oudsher het domein van de online performance specialist, terwijl Facebookmarketing vaak ligt bij de social mediamanager of brand marketeer, of de PR-afdeling. En dan is er nog de eCRM-afdeling die verantwoordelijk is voor email marketing en –databases. Natuurlijk kan er intern soms snel geschakeld worden en weet de performance specialist wel iets van targeten via Facebook. Maar Atlas vraagt om zowel harde performance kennis als zachtere kennis over de Facebookfans en hun interesses. Het vraagt ook om inhoudelijke kennis van het eigen CRM-programma. En dan hebben we het nog niet over de inrichting van de continue data-uitwisseling tussen alle betrokken afdelingen…
Binnen de bureauwereld zien we al wel de beweging dat branding, contentmarketing en performance dichter naar elkaar toe groeien en dat de processen op elkaar worden afgestemd. Dat gebeurt vaak redelijk organisch, omdat de markt en de techniek worden gevolgd. Voor adverteerders zal diezelfde beweging meer inspanning kosten en dus een grotere uitdaging vormen.

Meer achtergrondinformatie over Facebook Atlas kun je vinden op Emerce en Marketingfacts

Posted on December 1, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top