De boomhut. Op woensdagmiddag huppelend naar huis uit school. De smaak van opgerolde Wehkampgids in PVC buis. De eerste prikkel van een paardenbloem in je neus geduwd. Wat is jong zijn fantastisch. Zonder inhoudingen genieten van kleine dingen.

 

“Je geeft ze een touw en een bal en je hebt geen kind meer aan ze”, hoorde ik gisteren een moeder opscheppen. iPadloos genieten. Wat is het fijn. En wat is het fijn dat er merken zijn die ons daar af en toe aan herinneren.

 

Volkswagen – Je zal er maar een hebben

­­­

Wat verschrikkelijk herkenbaar. “Hij klopt echt he?!” Zei een goede vriend van me. En dat is zo. Want Nederland feminiseert. En reclame feminiseert misschien nog wel harder. Evolutionair logisch maar toch best jammer. Want ondanks dat een enorm ontwikkeld torso bij onze lullige kantoorbaantjes alleen maar in de weg zit, is waar we als mannen zijn gekomen wel echt het andere uiterste: we mogen het doen met een hippe baard en een fiets zonder rem. Daarom voelt de nieuwe Volkswagen commercial als een verademing. Ja, we zijn stiekem allemaal nog jochies. Die kattenkwaad uithalen. Ik heb in de auto gereden. Voorop gezegd: het is mijn merk niet. Maar ik kon niet één negatief punt aan de auto vinden. Een en al plezier, daar ook al. Hij klopt, echt.

Allsecur – Tim en Tom on tour: Golf

Tim en Tom zijn nog niet zolang geleden geïntroduceerd als de mythbusters van Allsecur. En die brengen in de spot golfende mensen – want die zijn rijk – een belangrijke boodschap. In een rallyauto. De spelende broers brengen een simpele boodschap: je laat geld liggen. Best wel humor, zeker de “Doei!” – “doei” is chatchy.  Lekker gek, met ver in de verte een knipoog naar Telfort. Maar is dat de boodschap: je kunt geld besparen? 35% van alle autopolissen wordt via internet afgesloten, 36 via het intermediair. Ik zou mijn TVC dan denk ik niet zo plat en actiematig inzetten. Ik zou laten zien waar mijn merk voor staat. Net als een merk als Inshared bijvoorbeeld. Want korting is pas iets waard als je het krijgt op iets dat je wilt hebben.

 

Pearle – Bom

Pearle laat ook twee spelende mannen zien: twee mannen ontmantelen een bom. Een bekende scene die direct je aandacht eist. Humorvol negeren ze de 15 dreigende seconden en hebben het over het merkmontuur dat een van hen draagt. Grappig. Verrassende humor, die je na een keer of vijf wel weer gezien hebt. Keurig afgemaakt met een promotie, waarmee je direct iets kunt doen. Ook de kanaalkeuze is begrijpelijk: wist je bijvoorbeeld dat 6 op de 10 mensen een bril of contactlenzen nodig heeft? Gewoon een goede actie, van Pearle. Ik vraag me af of hier meer van te maken was geweest op interactief vlak, dat wel.

 

Machiel Verkuyl is strategy director bij Initiative

Posted on June 26, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top