[Commercial Review] KLM, Energiedirect en Olvarit

 

 

KLM – Flight upgrader

 

Wie kent het niet: de hel van budget-vliegmaatschappijen. Elke keuze in het boekingsproces voelt een beetje alsof je Indiana Jones bent: elk moment kan je geplet worden door een plotseling opdoemende mega-kei die van een heuvel op je af komt rollen. Binnen 4 kliks loopt de prijs van je ticket op tot ver boven de prijs van die bekende vliegmaatschappij waar je net zo goed had kunnen boeken. Daar komen nog de sneaky prijstactieken bij die dit soort bedrijven hanteren: kom je voor de 3e keer de tickets bekijken? Rien ne va plus, de vorige lage prijs is niet meer van u. U mag nu meer betalen. U heeft een tas van meer dan 10 millimeter? Hahá! Ja, dat gaat u kosten.

 

 

 

energiedirect.nl houdt het liever kort

 

In de energiemarkt zijn er niet zo veel routes waar je uit kan kiezen naar groei. Een van die routes is die van ‘no frills’, met prijs als belangrijkste wapenfeit. Energiedirect heeft in dit kader een campagne gemaakt die bestaat uit maar liefst negen creatieve uitwerkingen, die voor mijn gevoel allemaal wel familie van elkaar zijn. Hoofdboodschap: bespaar geld. Lekker simpel.

 

Wat je hier mooi ziet is hoe social media ons vak hebben veranderd. Want vanuit een ouderwets mediaperspectief zou het wenselijk zijn om één boodschap vaak te herhalen: iedereen weet dan waar je voor staat en wat je uitdraagt. Maar vanuit het perspectief van de consument kun je natuurlijk op je vingers natellen hoe snel dat leidt tot irritatie. En bovendien geldt op Facebook dat je al snel de noodzaak hebt voor een nieuwe, verfrissende creatie. Fijn ook dat de uitingen kort zijn en lekker schoppen tegen alles waar hun concurrenten mee koketteren.

 

Wat ik wel mis: één duidelijke uitsmijter. De campagne maakt nu gebruik van verschillende afsluitende woordjes: “Hoppa”, “dat voelt goehoehoed”. Lijkt leuk, toch denk ik dat de creatieven hier het herinneringsvermogen van de gemiddelde Nederlander overschatten.

 

 

Olvarit #Hapsgewijs – Worteltjes

 

Hoe vertel je ouders dat Olvarit producten maakt die écht beter zijn voor je kind(eren), terwijl de trend in foodmarketing vooral vers is? Ze komen met een webserie waarin ouders #hapsgewijs wordt uitgelegd wat er in zo’n potje zit en vooral wat er achter de schermen is gebeurd.

 

Ouders – zeker kersverse – zijn naast voorzichtig ook vooral gewapend met zo’n beetje alles wat je nodig hebt om achtergrondinformatie te krijgen over een product. Camera kopen? Eerst even 4 rondjes over het internet om te achterhalen welke de beste is. Auto kopen? Eerst 5 onderzoeken lezen over welke het beste bij je past. Dus is de stap naar content voor babyvoeding erg logisch: leg maar uit wat er in zit. Op papier is de strategie zo solide als de afsluitdijk.

 

En toch irriteert de video me en ik weet niet precies waarom. Is het dat ik een klein beetje word aangesproken als een kleuter? Is het dat de netto inhoud van de video prima op een billboard had kunnen staan? Is het de Jan de Bouvrie kleurcorrectie? Is het dat statief dat ze vergeten waren op de draaidag terwijl het windkracht 8 was in België? Of erger ik me vooral aan de beperktheid van de video’s in aantal? Want echte ouders hebben veel meer vragen dan ‘waar komen worteltjes vandaan’. Ik weet het! Het is helemaal geen content, het is reclame uit een potje, in een paar smaakjes.

 

 

 

 

 

Posted on October 17, 2017 in Blog

Share the Story

Back to Top