[Column] Gooi samen een blok hout op het vuur

Door: Léonie Koning

Foto: Studio Tracks

 

Dit moment is het mooiste moment voor marketeers. Een marketingdirecteur zei nog niet zo lang geleden zelfs dat het een gouden eeuw is voor marketeers. En hij heeft hartstikke gelijk. Want het vak van marketeer heeft misschien nog nooit zoveel invloed gehad op wat er in een bedrijf gebeurt, welke keuzes er gemaakt worden. Zelf aan de knoppen zitten en echt de regie voeren. Ik hoorde laatst een andere marketeer zeggen: “Ik zit zo lekker dicht bij het vuur”. Wat een prachtige analogie. En zeg nou zelf, dat is toch een prima plek om in de koude wintermaanden te vertoeven; bij het haardvuur.

 

Ook voor mediabureaus is dit het mooiste moment. Ook wij zitten dichter bij het vuur, vlak naast de marketeer. Schouder aan schouder voeren we stevige discussies over hoe we het vuur verder aanwakkeren, halen we samen hout en genieten we samen van de warmte. Hands-on groeit het vuur. Samen testen, leren, meespelen en meedoen. Zorgen dat het vuurtje ook bij anderen aangewakkerd wordt.

 

En is dit ook niet het mooiste moment voor algoritmes tot nu toe? We laten de repetitieve taken – de dingen die we zelf stom vinden om te doen – over aan computers, die sneller verbanden leggen dan wij ooit kunnen. Alle slimme toepassingen zorgen ervoor dat ik nu zonder moeite met twee klikken weet hoe goed het toetje van het geboekte restaurant eigenlijk is en via een virtuele assistent kan ik midden in de nacht horen hoe laat ik morgen moet boarden voor mijn vlucht naar Londen. Bovendien weet het algoritme feilloos wanneer een jonge vader een banner geserveerd moet krijgen. We weten ook dat de algoritmes pas echt goed werken én zinvol zijn als de juiste mensen achter de knoppen zitten.

 

Dit is ook het mooiste moment voor een nieuwe mix van bloedgroepen. Data wizards werken samen met creatieven, over meerdere continenten, om nieuwe kansen te creëren in media. Een onderwerp als diversiteit hoor je vaak als tegengeluid, als het misgaat. Ik ben juist trots op hoe vaak dat goed gaat en wat het oplevert. Alle windstreken, alle gedachtegoeden. En dat maakt het werk beter: meer perspectieven geeft meer ruimte voor een beter geformuleerde waarheid.

 

En tot slot is dit ook het mooiste moment voor privacy. Nee, we zijn nog niet verstoken van nep-nieuws, weten nog niet precies waar onze data is en wie daarover waakt. Het goede nieuws is dat er langzaam schot in de zaak komt: de nieuwe GDPR-wetgeving is niet alleen maar ingewikkeld, het is ook een voorbeeld van een manier waarop er meer grip gaat komen. Stapje voor stapje komen we dichter bij de wereld die we allemaal willen en waar we het beste van (technologische) vernieuwing over houden.

 

We leven alweer een tijdje in 2018. De open haard brandt.

Er is absoluut werk aan de winkel om het vuur nog hoger op te stoken.

Maar, als we heel eerlijk zijn, hebben we niks te zeiken.

En wie dat wel doet, doet niet meer mee.

Posted on February 19, 2018 in Blog

Share the Story

Back to Top