Foto Nathalie

[Column] De komst van adblockers

Adblockers hebben veel overeenkomsten met  de JA-NEE sticker op je brievenbus; het is feitelijk de elektronische Nee, geen reclame sticker.

De consument geeft uiting aan zijn ongenoegen, hij ziet te veel, te vaak, te weinig relevante-, te weinig creatieve/leuke reclames op zijn beeldscherm verschijnen. Dit is niet het eerste verzet… dat was het niet klikken op banners, met de sterk afnemende CTR’s als pijnlijk gevolg voor adverteerders en hun bureaus. De technologie van de Adblocker maakt nu een drastischere stap van verzet mogelijk: volledige afsluiting van reclame. En juist hier gaat de vergelijking met de brievenbus sticker mank.

Zonder brievenbus reclame kun je leven, maar zonder online advertising wordt het lastig om goede content te blijven consumeren. Die moet namelijk worden betaald. En als dat niet door advertising gebeurt dan zal het de consument zelf moeten zijn die betaalt voor deze content.  Zo niet dan zal er veel content op zwart gaan.

Vernietigend voor de industrie? Ik heb er wel vertrouwen in dat we met elkaar een way out gaan vinden. Het mechaniek daartoe zit in een nieuw ecosysteem waarbij de consument meer over zichzelf vertelt, in ruil daarvoor op hem/haar toegesneden content (of zelfs in de vorm van branded content) krijgt met daarbij passende relevante reclame uitingen: persoonlijk, relevant, gedoceerd. Belangrijke randvoorwaarde voor een dergelijk ecosysteem is het op orde hebben van de data huishouding door uitgevers. Adverteerders krijgen van de vooruitstrevende uitgevers de mogelijkheden te targetten, hun boodschappen te personaliseren en vooral ook met hun doelgroepen  in een multimediale mix te communiceren. En hiervoor willen ze best een hogere prijs betalen.

En de adblockers? Die blijven bestaan, net zoals de stickers op de brievenbus. Met als gevolg een daling in het online bereik, een stijging van de kwaliteit van dit bereik en mede daardoor zullen de CPM prijzen stijgen (overigens ook door de toenemende schaarste van inventory). Consumenten worden minder geïrriteerd en gelukkiger met specifieke content en  relevante advertising. Adblockers zijn het uitvloeisel van een groeiende en steeds relevanter wordende digitale content industrie. Fact of life. We zijn volwassen aan het worden.

Nathalie Peters is Group Commercial Director Mediabrands, Managing Director Mediabrands Audience Platform MAP en voorzitter van IAB.

Posted on September 24, 2015 in Blog

Share the Story

Back to Top