Coen en SanderCoen en Sander duwen Radio 538 verder omhoog

Radio 538 heeft vorig jaar een goed jaar gehad. De zender liep in 2014 nog achter op 3FM, maar ging deze in 2015 in de belangrijkste doelgroep (m/v 20-49 jaar) in marktaandeel direct al voorbij. D’r op en d’r over kunnen we wel stellen. Niet alleen omdat 3FM een flinke val in luistercijfers maakt, maar vooral ook omdat Radio 538 zelf fors stijgt in aantallen luisteraars.

 

In september-oktober 2015 haalde 3FM nog maar een marktaandeel van 12%. Dat was hun laagste niveau sinds medio 2007. Radio 538 scoorde in diezelfde periode in 2015 een marktaandeel van 19%. In de laatst gerapporteerde metingen kruipen partijen weer iets naar elkaar toe, maar het verschil is nog steeds aanzienlijk. December is nooit een goede maand voor Radio 538 in verband met de evenementen bij de Publieken (Serious Request op 3FM en de TOP2000 op Radio 2). Waar de TOP2000 in populariteit stijgt tot recordhoogtes, laat Serious Request teleurstellende scores zien, zowel in luistercijfers als in concrete opbrengst voor het Rode Kruis.

Grafiek 1 Coen En Sander

Bij Radio 538 zien we vanaf januari 2015 in alle tijdvakken een positieve ontwikkeling in marktaandeel. Vooral de ochtendshow van Edwin Evers bleek na 15 jaar nog steeds in staat om fors te groeien in marktaandeel. Waar het gemiddeld weekbereik (20-49 jaar) van ‘Evers Staat Op’ in 2014 rond 20-22% uitkwam, zien we dat in 2015 met meer dan 10% stijgen naar 23-24%. Evers trapt de dag dan ook uitstekend af en weet zo ook de programma’s erna naar een hoger niveau te duwen. Het Evers-effect voor Radio 538 wordt dan ook goed zichtbaar als Edwin Evers zelf in de zomer op een lange vakantie gaat; alle tijdvakken lopen dan terug, behalve de late middag en avond.

Grafiek 2 Coen En Sander

Coen en Sander

Coen Swijnenberg en Sander Lantinga kwamen deze zomer naar Radio 538, na 11 jaar en 2.000 shows bij 3FM. Op 29 mei presenteerden zij daar hun laatste show en op 17 augustus startten zij met hun ‘Coen en Sander’ middagshow bij Radio 538. Het was een slimme zet van 538. Coen en Sander blijken in staat om het marktaandeel van hun tijdvak, dat op de avond na het laagste scoorde van Radio 538, op te trekken naar een tweede positie achter ‘Evers Staat Op’.

 

Ze trekken bij 538 gemiddeld zelfs bijna 10% meer luisteraars (nu ca. 250.000 van 10 jaar en ouder) dan bij 3FM. Per week bereiken ze nu 2,2 miljoen luisteraars (10 jaar en ouder), terwijl dat er bij 3FM 1,7 miljoen waren. Pikant is dat het tijdvak al een stijging in marktaandeel liet zien na het vertrek van Ruud de Wild op 30 april 2015.

Maar ook ‘Coen en Sander’ hadden in december last van de evenementen bij de buren. Dat zal in januari wel weer gecorrigeerd worden.

Na het vertrek van ‘Coen en Sander’ in mei dook 3FM verder de neerwaartse spiraal in en verloor onder andere 20% van zijn luisteraars in het ‘Coen en Sander’-tijdvak. Het lek lijkt gedicht, want na het dieptepunt in september-oktober, zien we een lichte stijging van de luistercijfers.

Grafiek 3 Coen En Sander

 

Kortom, 2015 was een turbulent jaar. Initiative houdt je ook graag op de hoogte van de ontwikkelingen in 2016!

 

Posted on February 9, 2016 in Blog

Share the Story

Back to Top