Ieder jaar wordt in Las Vegas de Consumer Electronics Show georganiseerd. Deze show biedt een platform voor meer dan 3200 exposanten, waaronder fabrikanten en ontwikkelaars van consumentenelectronica en content. Daarnaast zijn er meer dan 300 sessies die bezocht kunnen worden door de 152.000 bezoekers uit 150 landen. Al met al dus een gigantische beurs die een stortvloed aan nieuws en innovaties voortbrengt.

Onze collega’s uit de VS waren aanwezig en focusten zich nu eens niet op alle baanbrekende nieuwe producten die werden gepresenteerd, maar ze keken naar onderliggende grote trends. Hieronder tref je hun belangrijkste bevindingen.

Wearables zijn geen nieuws meer. Producten als Google Glass en Nike Fuel waren vorig jaar groot nieuws; coole gadgets die ons leven kunnen veraangenamen en leuk zijn om mee te spelen. 2014 zou het jaar moeten worden van de ‘massale’ uitrol. Maar gaat dat gebeuren? We hebben in het verleden vaker gezien dat dit soort innovaties mislukt als ze te ingewikkeld zijn of niet écht toegevoegde waarde bieden, hoe cool ze op het eerste gezicht ook waren. Het merendeel van de wearables is nu nog te grof of te duur en zal in 2014 dus zeker niet massaal worden omarmd.

Het huis van de toekomst ligt binnen bereik.Er wordt al jaren gesproken over het huis van de toekomst waarin allerlei apparaten met elkaar ‘praten’. Chriet Titulaer opende zo’n huis al in 1989! Door slimme technologieën lijkt dat beeld nu werkelijkheid te worden. Maar ook hier  geldt dat hoge aanschafprijzen van slimme huishoudelijke apparaten een massale verspreiding in de weg staan.

Daarnaast geldt dat fabrikanten moeten gaan samenwerken om de apparaten daadwerkelijk met elkaar te laten communiceren en dat zal in de praktijk niet altijd even soepel gaan. En dat is wel een voorwaarde voor succes. Immers, consumenten zullen niet snel aparte apps voor hun verwarming, electriciteit, koelkast en verlichting downloaden, hoe slim de toepassingen ook zijn.

Auto’s zijn de nieuwe connected devices. Chevrolet toonde een interactief dashoard waarin apps draaien die speciaal zijn ontwikkeld voor gebruik in de auto. Niet alleen is de interface zo vormgegeven dat gebruik geen gevaar op de weg oplevert, maar er zijn ook specifieke apps ontwikkeld die direct met reizen te maken hebben; denk aan een vergelijkingsapp van hotels in de buurt of een VVV-app met toeristische informatie over de stad waar je net binnenrijdt. Ook Kia is actief bezig met het ontwikkelen van dit soort toepassingen en Ferrari, Volvo en Mercedes kondigden onlangs aan Apple’s iOS te gaan integreren in hun modellen. Dit biedt natuurlijk legio mogelijkheden voor adverteerders om consumenten te helpen hun autorit zo optimaal mogelijk in te richten en hen bijvoorbeeld te helpen de dichtstbijzijnde winkels of servicepunten te vinden zonder dat ze tijdens  het rijden apart met navigatie-apparatuur of smartphone hoeven te rommelen (met alle gevaren van dien).

Het mixen van oud en nieuw. Hoe slim, snel en virtueel de wereld ook wordt, er blijft altijd behoefte bestaan aan echte tastbare producten. De LG Pocket Photo en de Polaroid Socialmatic bewijzen dat mensen het nog steeds leuk vinden echte foto’s te laten zien, terwijl ze die natuurlijk ook delen via sociale media. Dergelijke combinaties bewijzen dat sommige ‘old school’ toepassingen zo slecht nog niet waren en als we die mixen met nieuwe technologieën dit hele verrassende en praktische oplossingen oplevert.

Al met al zien we dat waar de beurs in 2013 nog de sfeer van een revolutie ademde door de introductie van een aantal grote nieuwe technologieën, we in 2014 weer enigszins terug op aarde zijn. In veel gevallen zal het nog een flinke tijd duren voor ‘de massa’ om gaat en marketeers echt gebruik kunnen gaan maken van de nieuwste technologieën. Tot die tijd blijft het verstandig (en leuk) om te kijken hoe ontwikkelingen verlopen en na te denken hoe we die in de toekomst kunnen benutten.

 

Posted on March 24, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top