Sociale Media zijn bij uitstek geschikt om mensen op een sympathieke en relevante manier in aanraking te laten komen met je merk of product. Daar zijn verschillende niveaus in, variërend van webcare, gewoon leuke posts, promoties en activaties om je volgers in beweging te zetten. De case die we hier beschrijven, heeft betrekking op de laatste categorie, maar wel in de overtreffende trap wat ons betreft.

 

Volkswagen Fox – Twitter Zoom campagne

Volkswagen Brazilië sponsort het grootste muziekfestival van Sao Paulo: Planeta. Dit festival was al maanden uitverkocht. Dat gegeven is gebruikt om de Volkswagen Fox te promoten; een kleine Volkswagen die perfect past bij het jeugdige festivalpubliek. Zij gebruikten daarvoor een combinatie van Twitter, Google maps en locaties in de echte wereld.

 

Volkswagen verstopte festivaltickets op een groot aantal plaatsen verspreid over de stad en toonde die plekken vervolgens op een microsite door gebruik te maken van Google Maps.

 

 

Alleen… de verstopplekken waren niet goed te zien omdat de kaart helemaal was uitgezoomd. De enige manier om in te zoomen was door mensen om je heen in te schakelen en hen #foxatplanetaterra te laten twitteren. Hoe meer tweets, hoe verder er werd ingezoomd op de kaart van Sao Paulo.

 

Op die manier werden uiteindelijk de locaties zichtbaar waar de tickets verstopt waren. Toen veranderde de actie in een hardloopwedstrijd om zo snel mogelijk de tickets op de daadwerkelijke verstopplekken te vinden.

 

Binnen 2 uur na de start van de actie was #foxatplanetaterra de nummer 1 trending topic in Brazilië en bleef dat gedurende de hele campagne. Daarnaast leverde het Volkswagen vele nieuwe volgers op in sociale media.

 

Meer harde resultaten zijn helaas niet vindbaar, maar de actie laat vooral zien hoe je op een heel slimme manier sociale media kan inzetten die de normale mechanismes van het medium ontstijgen. Verder is het knap hoe dit is gekoppeld aan andere online middelen én het echte leven met als uiteindelijk doel zoveel mogelijk bekendheid en sympathie te genereren.

 

Posted on February 4, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top