https://si0.twimg.com/profile_images/2166658123/RD_400.jpgDe Rabobank is in Nederland natuurlijk wereldberoemd en alweer jaren een gewaardeerde klant van Initiative. Dat is in Ierland iets anders. Onze Ierse collega’s stonden voor de uitdaging om met de relatief onbekende Rabobank een nieuwe geïntegreerde campagne over sparen neer te zetten: “Saving is Believing”.

Belangrijk inzicht achter de campagne is dat mensen sinds de crisis anders tegen sparen aankijken. Eigenlijk is de houding ten aanzien van sparen weer wat traditioneler geworden: eerst sparen voordat je iets kunt uitgeven, in plaats van eerst iets kopen en er dan later voor betalen. RaboDirect speelt hier op in door in de campagne mensen op een humoristische manier weer de kracht te geven om controle over hun eigen geld te houden  met een no nonsense propositie.

Hoofdpersoon in deze campagne is Benjamin Kane; een soort kruising tussen motivatiecoach en een evangelist. Hij gelooft heilig in de positieve kracht die van sparen uitgaat.

Het karakter ‘Benjamin Kane’ moet een breed spectrum aan doelgroepen aanspreken en bereiken: van jongeren die net beginnen met sparen tot aan mensen die iets opzij willen zetten voor hun kleinkinderen. 

De campagnedoelstelling is tweeledig: bekendheid genereren voor de nieuwe campagne en het leveren van leads en inschrijvingen.

Hiertoe werd een always on digitale strategie ontwikkeld die startte in mei 2012 en nog doorloopt tot einde van dit jaar.  Deze digitale strategie focust zich op het genereren van leads en sales en omvat tevens een Facebook-pagina met beelden van “the making of”.  TV, Radio en Print moeten primair de bekendheid onder de brede doelgroep opbouwen.

De campagne werpt inmiddels zijn vruchten af en het aantal nieuwe spaarders overtreft alle doelstellingen. Maar misschien nog wel opvallender wat ons betreft, is de manier waarop RaboDirect zichzelf in communicatie neerzet.

We nodigen u daarom van harte uit Benjamin Kane te bezoeken op Facebook en Youtube. We zijn ervan overtuigd dat u met ons eens bent dat deze invulling wel héél anders is dan traditionele campagnes voor financiële dienstverleners.

Posted on October 2, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top