Sponsor van de Eredivisie word je niet zomaar. Daar is van te voren goed over nagedacht. Maar hoe breng je dat sponsorship tot leven op een manier die aansluit bij je marketingdoelstellingen?

Brand engagement realiseren bij voetbalfans

Initiative en digilogue stonden voor de uitdaging om het Eredivisiesponsorschap van Burger King een invulling te geven die aansluit bij de doelgroep en betrokkenheid bij het merk realiseert. Met deze sponsordeal heeft Burger King zeer populairecontent in handen. Alsmerk realiseer je echter geen significante merkbetrokkenheid door alleen een verbinding aan het logo, kortstondig kaarten weggeven via de website of een e-mailactie. Daar is meer voor nodig. Bovendien is de doelstelling van Burger King om een lange termijn betrokkenheid te realiseren en is de sponsorship een opmaat naar diverse toekomstige instore activaties.

Een lange termijn mediastrategie

Het medialandschap biedt tegenwoordig diverse kanalen waar het voor merken mogelijk is om een lange termijn relatie aan te gaan op een plek waar hun doelgroep zich iedere dag bevindt. Voor Burger King hebben we met dat uitgangspunt een mediastrategie ontwikkeld, met een prominente rol voor Facebook en Twitter. Deze vormen het hart voor het concept 'Publiekstrekker', het mechanisme dat fans de mogelijkheid biedt om iedere week met vrienden samen te spelen voor wedstrijdkaarten van hun favoriete voetbalclub.

Om bekendheid te realiseren en de eerste Fans aan Burger King te verbinden, is de Publiekstrekker  zowel binnen Facebook als op diverse grote voetbalwebsites middels een display campagne aangejaagd. Op Facebook en Twitter verzorgt digilogue daarnaast ook community managementvoor Burger King. Op dagelijkse basis onderhouden en stimuleren wij  interactie met fans, zowel op het gebied van voetbal als het merk en de producten van Burger King. Daarbij wordtFacebook structureel ondersteund met kostenefficiënte Facebook advertising.

De inzet van owned media in combinatie met community management en paid media, leveren Burger King veel earned media op:vrienden die elkaar op de hoogte brengen van de Publiekstrekker en elkaar uitnodigen om mee te spelen en interactie van fans op posts uit community management. Een proces dat begon als een steentje in een vijver en per dag groter wordt. Inmiddels staat de teller op bijna 7500 fans, dit betekent een potentieel uniek bereik van ruim 1 miljoen consumenten. Per week bereiken we gemiddeld 350.000 unieke Facebookers met Burger King content. De verhouding man/vrouw binnen Burger King fans is 63:37, waarvan 72% in de leeftijd 13-34 jaar, de core doelgroep van Burger King. Maar nog belangrijker is de betrokkenheid die tot nu toe al gerealiseerd is. Dit heeft Burger King, naast word of mouth, al de nodige relevante insights opgeleverd. We zijn afgelopen jaar inseptember gestart, maar nu al staat Burger King in detop 15 van engagement scoresvoor commerciële pagina’s in Facebook.

 

 

Posted on January 10, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top