Carlo de Boer

Carlo de Boer over Radio 10

 

Bij Radio 10 is het feest. Al een tijd lang groeit de zender in marktaandeel. De jongste luistercijfers geven Radio 10 een marktaandeel van 5,2 procent. Een jaar daarvoor was dat nog 4,2 procent. Wij spreken Carlo de Boer, algemeen directeur van Radio 10 en 100% NL.

Dag Carlo, Radio 10 werd in 2013 overgenomen van Talpa en is nu onderdeel van RadioCorp, de holding waartoe ook 100% NL behoort. Met welk idee is Radio 10 aan boord gehaald?

We wilden ons bedrijf naast 100% NL een bredere basis geven. 100% NL is een succesvol radiostation dat we de afgelopen jaren hebben uitgebouwd tot een multimediaal mediamerk. Naast het radiostation, sites en apps is er 100% NL TV met 24/7 clips en het 100% NL Magazine, een van de grootste glossies van Nederland. Om zowel de luisteraar als de adverteerder meer te kunnen bieden, was er bij ons al lang de wens voor een tweede radiozender. Met het verkrijgen van het FM Kavel A7 was dit eindelijk mogelijk in 2013. Om gelijk een klap uit te delen hebben wij toen Radio 10 overgenomen van Talpa. Inmiddels hebben zowel 100% NL en Radio 10 samen al 3,1 miljoen verschillende luisteraars per week. En daar ben ik persoonlijk erg trots op kan ik je zeggen.

Het enorme succes van Radio 10, overkomt het jullie of is het gepland?

Radio 10 groeit precies zoals we dat hebben bedacht. Voor veel mensen komt het succes inderdaad uit de lucht vallen, maar wij hebben ons huiswerk natuurlijk wel goed gedaan haha. Radio 10 was en is een sterk merk. Met de juiste ingrepen waren we ervan overtuigd dat we het weer snel relevant konden maken voor de doelgroep 20-49 jaar. En dat is gelukt! Vergis je niet: Radio 10 is altijd een zeer succesvol radiostation geweest met marktaandelen van 7% tot 10%. Met een onderscheidende muziekmix, Tim Klijn in de morgen, Rob van Someren in de avondspits, maar ook grote zenderacties als De Lach van 10 en de Top 4000 staat er een goede basis voor verdere groei.

Wat zijn de succesfactoren van Radio 10?

Ons zeer gedreven team. Het zijn de mensen met hun drive en energie die het succes van een radiostation bepalen. Niks meer en niks minder.

Hoe verhouden Radio 10 en 100% NL zich tot elkaar op de adverteerdersmarkt?

Voor Radio 10 hebben we gekozen voor een iets meer mannelijker profiel. We zitten nu al op 5,6% marktaandeel bij mannen 20-49 jaar en in de doelgroep Business-to-Business scoren we zelfs al 6,3% marktaandeel. 100% NL is vrouwelijker gepositioneerd en ook dat stijgt lekker in de luistercijfers. 100% NL heeft een marktaandeel van 5% bij Vrouwen 20-49 jaar. De radiostations vullen elkaar dus prima aan.

Hoe verloopt de samenwerking met One Media Sales?

We werken prima samen met Joris van der Pol en zijn team om de kracht van radio elke dag opnieuw te bewijzen. In het begin was het even wennen voor de markt, want ineens was daar een nieuw sales huis met al die radiostations. Ook voor mij was het even wennen in het begin, want ik was altijd gewend er boven op te zitten. Inmiddels draait One Media Sales op volle toeren en verkoopt het de mooiste radiostations van Nederland.

Wat kunnen adverteerders van Radio 10 verwachten voor 2016?

2016 wordt een topjaar voor onze adverteerders. We verwennen ze opnieuw met groeiende luistercijfers en nog meer fantastische programma’s.

Wat is het laatste nieuws?

Dat we hier een foto van Minister Kamp hebben ingelijst nu de FM frequenties met 5 jaar zijn verlengd. Nu kunnen we met alle collega radiostations de schouders zetten onder een verdere en snellere digitalisering van de radio, zodat dit mooie medium elke toekomst aankan.

 

Posted on September 24, 2015 in Blog

Share the Story

Back to Top