Op 23 november vond onder grote belangstelling van de relaties en collega's de lancering van Reprise Media plaats, op het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam. Voor veel van de genodigden was dit een smakelijk toetje op een inspirerende dag – Think 2012 – georganiseerd door Google op dezelfde locatie. Deze combinatie was niet toevallig want ook Reprise Media opereert in de digitale wereld.

Mediabrands Netherlands – de holding company voor de bureaus Initiative, BrandConnection, digilogue en Universal Media (UM) – Initiative, BrandConnection en digilogue – zet een volgende stap in de groeiende markt voor search advertising, affiliate marketing en social ads. Om alle klanten van haar bureaus optimaal te servicen, zal alle kennis op dit gebied gebundeld worden in het nieuwe label Reprise Media gespecialiseerd in Performance Marketing.

Voordat de champagne werd ontkurkt, werden de genodigden eerst bijgepraat over de laatste ontwikkelingen in de markt door Joris van Heukelom, partner bij MakerStreet en voorzitter van het IAB. Hij kwam voor online media met goed nieuws. Voor het eerst in de geschiedenis is de digitale advertentiemarkt in Nederland groter dan televisie. Het cijfer haalt bijna de 1 miljard euro op jaarbasis. Lees hier het complete verslag van de presentatie van Joris van Heukelom.

Jelmer Voogel van Sanoma Media kwam met een update over Cookie-wetgeving: "De Eerste Kamer heeft op 13 september 2011 besloten de Telecommunicatiewet niet direct ter stemming te brengen, maar eerst nog schriftelijke vragen te stellen. VVD, CDA, PvdA, D66, ChristenUnie en SGP hebben de minister kritische vragen gesteld over de Europese dimensie van de wet, het nut van strenge eisen aan toestemming als betere privacybescherming het doel is én over de praktische en juridische uitvoerbaarheid van de Cookiewet. Dit zijn ook punten waar het bedrijfsleven de Kamerleden op gewezen heeft nadat Amendement 39, het zogenaamde ‘Cookieamendement’, was aangenomen. De lijst vragen van de Eerste Kamer weerspiegelt een aantal belangrijke bezwaren rondom de Cookiewet. De vragen focussen zich op  de economische impact van de wet, met name omdat een aantal andere EU landen de ePrivacy Richtlijn minder strikt en daarmee meer ‘business friendly’ heeft geïnterpreteerd. Daarnaast wordt de noodzaak van opt-in ter discussie gesteld. Er zijn ook meer fundamentele vragen gesteld over het doel van cookies in de informatiemaatschappij en of de regering denkt dat een internet zonder cookies mogelijk is. Ook werden er vragen gesteld of het mogelijk is cookies te beheren als er nieuwe browsers worden geïntroduceerd en wat de impact is op internet gebruikers. Inkomsten uit advertenties zorgen namelijk voor inkomsten die exploitanten van sites in staat stellen redactionele content gratis aan consumenten ter beschikking te stellen. Niet meer gericht kunnen adverteren betekent voor adverteerders dat men minder gericht de doelgroep kan bereiken, en voor de consument komt het model gratis surfen op de tocht te staan."

Na een hapje en een drankje, achterovergeslagen tijdens een goed gesprek, de Reprise lancering zelf. IPG Mediabrands gaat haar klanten op digitaal vlak bedienen binnen een structuur die wordt aangeduid als Mediabrands Audience Platform (MAP). Binnen deze structuur worden geïntegreerde specialistische marketing oplossingen aangeboden die de belangrijkste online middelen omvatten. Alle digitale diensten binnen deze structuur én de daaruit voortvloeiende data zullen beschikbaar zijn binnen het geïntegreerd MAP platform. Reprise Media is in Nederland de eerste business entiteit binnen de MAP structuur waarmee IPG Mediabrands haar klanten op digitaal vlak gaat bedienen.

Nathalie Peters, managing director MAP: "Met de lancering van Reprise Media hebben wij de eerste stap gerealiseerd van onze ambitieuze digitalisering en diversificatie strategie. Doel van onze MAP structuur is het aanbieden van gegarandeerde en gecentraliseerde toegang tot de meest innovatieve marketing diensten en strategieën aan onze klanten. Waarbij de budgetten zo efficiënt en kosteneffectief mogelijk worden benut. Met onze Mediabrands Audience Platform zijn we als groep goed gepositioneerd voor de digitale toekomst."

Samen met Anand Verma – IPG Mediabrands G14 diversified business president – werd vervolgens de champagne ontkurkt. Het bleef nog lang onrustig in de stad…

Posted on November 30, 2011 in Blog

Share the Story

Back to Top