[Commercial Review] Chocomel, Samsung en Jantje Beton

Door: Bart Vijlbrief

Chocomel

 

Koek en Zopie, een sneeuwglijbaan op het schoolplein, ijsvrij, sleeën tot het donker is, kleddernatte handschoenen van het sneeuwballen gooien, rooie wangen van de kou.

“Komen jullie binnen, jongens?” Koude handen rond een warme mok Chocomel.

Chocomel is samen met Unox het enige merk dat de Nederlandse winter kan claimen. Unox doet dat nog steeds consequent, maar Chocomel is er een soort van afgestapt. Omdat ze het idee hadden dat het hen beperkte, waarschijnlijk. “We moeten het aantal gebruiksmomenten vergroten en Chocomel relevant maken in alle seizoenen”. Zoiets.

Jammer vind ik dat. Het ene hoeft het andere namelijk niet uit te sluiten: iets moois doen in de winter betekent niet dat je dan niks leuks in de zomer kunt doen.
Deze spaaractie voor bordspellen biedt namelijk heel veel winterse aanknopingspunten waarmee je ‘m harder voor het merk had kunnen laten werken: lekker binnen cocoonen terwijl buiten de wind giert, met familie en vrienden, ouderwets is nieuwerwets, bordspellen zijn het nieuwe gamen…

Jammer dus dat de uitvoering van de video zo mager is, terwijl juist volle chocolademelk het lekkerst is.

 

Samsung

 

Samsung verbindt zijn naam al sinds 1988 aan de Olympische Spelen. Waarschijnlijk was dat ooit ingegeven vanuit het feit dat ze daarmee in één klap echt de hele wereld konden bereiken en dus flink konden bouwen aan hun bekendheid. Daarnaast is sport: “emotie”. En dat kunnen technologiemerken als Samsung natuurlijk best gebruiken; knopjes, schakelaars en microchips zijn van zichzelf immers gevoelloze dingen.

Sindsdien is technologie een steeds belangrijker onderdeel van sport geworden, denk aan shark skin zwempakken en klapschaatsen. En dus kan Samsung ineens hun kennis en producten inzetten om sport en sporters vooruit te helpen. Daar is dit een heel mooi voorbeeld van: Samsung stelt onze shorttrackers in staat de ideale schaatshouding te vinden en daardoor betere prestaties te leveren.

Dat is sponsoring van een andere orde. Niet alleen maar een bedrag betalen en in ruil daarvoor je logo plakken en tijdens de spelen komen met een ‘Olympic Edition’…. Nee, deze manier van sponsoring werkt twee kanten op en misschien wel drie. Dat is een win win win sitiatie.

 

 

Jantje Beton

 

Toen ik deze commercial zag kon ik maar aan één ding denken: die heb ik eerder gezien. Maar dan van Danoontje. Niet buitenspelen dus, maar een toetje eten!

 

Maar goed, afgezien daarvan: hoe nobel ik het doel ook vind en hoe erg ik het er ook mee eens ben… Deze video doet me HE-LE-MAAL niets. De onderwerpen waar de kinderen tegen protesteren zijn namelijk een beetje ‘verwende kinderen’-problemen.

“Geen broccoli”? Wees blij dat je broccoli krijgt verdikkeme!

“Wij willen niet opruimen”? Maar je hebt dus wel een eigen kamer!

En ze zien er ook allemaal zo gezond en vrolijk uit in die leuke kinderkleren en met die kleurige protestborden!

Amsterdam Zuid-probleempjes dus. Niet schrijnend genoeg, te weinig urgentie.

Ik vind het gewoon niet zielig genoeg voor een goed doel.

 

Posted on February 15, 2018 in Blog

Share the Story

Back to Top