Mobile phone bills

2017 wordt eindelijk écht het jaar van mobile

Het IAB  Ad Spend rapport liet in 2015 al een gigantisch groei in de mobiele bestedingen zien, waarbij het aandeel uitkwam op ruim 30%. In de UK werd in de eerste helft van dit jaar een mijlpaal bereikt omdat voor het eerst het aandeel van mobiel hoger was dan het aandeel van desktop. In de US was dat al eerder het geval.

Al jaren wordt geroepen dat “dit het jaar van mobiel” wordt, maar door het gebrek aan inzicht in de impact van mobiel, was het toch vaak het medium dat als eerste werd geschrapt uit het mediaplan. Toch wordt verwacht dat in 2017 de mobiele advertentiemarkt ook in Nederland groter zal zijn dan de ‘traditionele’ desktop bestedingen. Waarom is dat nu (eindelijk) het geval?

Cross Device tracking

Hoe komt het nu dat adverteerders mobiel opeens meer gaan omarmen? Nog steeds zien we namelijk dat het aantal directe conversies op mobiel achterblijft ten opzichte van bijvoorbeeld desktop-conversies.

De belangrijkste reden die wij zien is dat een aantal partijen steeds betere inzichten geeft in de cross device journey van een consument, waaruit blijkt dat mobiel een zeer belangrijke rol speelt in het aankoopproces.

Binnen Facebook is dat altijd al goed inzichtelijk geweest, omdat Facebook niet rapporteert op cookies maar op ‘mensen’. Nadeel was dat dit alleen mogelijk was binnen Facebook, maar met de lancering van het ad server platform Facebook Atlas eind 2014, werd het ook mogelijk om van alle advertenties buiten Facebook het cross device conversiepad in kaart te brengen.

Het probleem hierin was echter wel dat niet heel veel adverteerders gebruik maakten van Facebook Atlas. Het ad server platform van Google (Doubleclick Campaign Manager) wordt wél door veel partijen gebruikt. Medio 2015 werd eindelijk cross device tracking gelanceerd binnen Googles Doubleclick. Dit was een belangrijke ontwikkeling die het mogelijk maakt de bijdrage van mobiele inzet inzichtelijk te maken binnen de gehele digitale mediamix. Voorlopig lijken we dit ook terug te zien in de groeiende bestedingen op mobiel.

Cross Device targeting

Naast cross device tracking heeft Doubleclick in september 2016 ook de functie cross device targeting beschikbaar gesteld binnen hun platform. Op basis van ingelogde profielen van een Google product is het mogelijk om over alle devices en kanalen heen profielen heel specifiek te targeten.

Google was hier niet de eerste in, omdat andere partijen vergelijkbare mogelijkheden reeds aanboden. Maar kijkend naar alleen al de miljard maandelijkse gebruikers van Gmail, zal Google wel de partij zijn die het op dit moment op de grootste schaal mogelijk maakt.

Met het volume dat Google hier heeft, denken wij dat mede door deze mogelijkheid, in 2017 de mobiele bestedingen ook in Nederland eindelijk hoger zullen uitvallen dan de ‘traditionele’ desktop-bestedingen.

Posted on October 26, 2016 in Blog

Share the Story

Back to Top